Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 18473 ggr
SamanthaJones
1

måla/lasera fanér?

Jag har ett sidebord iekfanér som¨jag är så less på och tänkte hörs om ni vet eller tror man kan måla över den eller ev lasera den. och hur gör man då?

Tacksam för svar… :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kurina
0

Jag har målat om en sängstomme i bokfaner (IKEA) och det gick bra.

Jag mattade ytan genom att slipa först. Sen på med grundfärg ett lager och därefter två lager täckfärg (vattenburen lackfärg). Jag är helt nöjd med resultatet.

phernilla
0

Kurina:
Har du nån bild på resultatet? :)

Kurina
0

Tyvärr så har jag ingen bild. Det är ingen märkvärdig säng. Men faneren började släppa i hörnen så det som gick att ta bort slet jag av och spacklade spånskivan som fanns under. Färgen är nu blank svart.

parsley
1

Är möblen fanerad så består fanerat av fastlimmade tunna träskivor. Äldre möbler kan också vara tillverkade av massivt trä.

Möbeln är förmodligen redan betsad eftersom många äldre möbler är det, så jag är tveksam till om det går att betsa om den. Däremot kan man måla om den. Använd en alkydoljebaserad grundfärg, så möblens ursprungsfärg inte blöder igenom. Ovanpå grundfärgen kan man använda den typ av färg man vill ha.

Kurina
0

När jag tänker efter…(tack till #4) Sängen är inte fanerad utan den har bokfolie som yta. Det är skillnad på faner och folie. Egentligen borde det vara lättare att behandla faner eftersom det ändå är naturligt material till skillnad mot folie som är plastigt.

Se bara till att faneren sitter och inte börjat släppa.

Facklan
0

jag målade mina gamla skåp med grundfärg o sedan elementfärg vit

Vi bara tvättade ytan o det gick jätte bra

http://www.ehnrot.com/blog/2008/07/hemma-med-massa-lust-o-inspiration

Det är har funkat bra o det var lätt gjort

[Asta]
0

Jag har betsat ett fanerat bord. Jag slipade det dock först. Försiktigt eftersom faneren är tunn. Och det blev bra. Jag betsade med en mörk mahognyfärg. Bordet var björkfärgat innan men med en del fula fläckar som försvann helt när bordet blev mörkt.

SamanthaJones
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag målat sängen med häftgrund i två lager och ett laget vit lackfärg, det kalas om man får skryta lite men det tog en jä*la tid! började igår kväll och blev klar nu så sista lagret ska torka..

sen är det "bara" två sängbord, ett sidebord, en tvbänk och ett tvbord som skamålas ;)

Bilden är på en stol som jag målade förraveckan, den var tråkigt mörkbrun innan…

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar