Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5484 ggr
Pluppis
0

Oljat trätak

Hej!

Alldeles pinfärsk på den här sajten och tänk att jag har missat den tidigare :) Jag har tittat lite på olika trådar och inser att jag nog kan få en hel del hjälp här inne.

Vi ska precis till att börja renovera hela vårt hus och ska börja med hallen på mellanplan. Som det är nu så det ett oljat (misstänker vi) trätak som vi ska behålla men vi vill ha det vitt istället för brunt som det är idag. Hallen är inte så liten men det är väldigt lite ljusinsläpp då det endast finns ett ett smalt fönster vid ytterdörren. Tanken är att vi ska betsa det eftersom vi gärna vill behålla trästrukturen.

Nu till min fråga: Vad gör man rent taket med? Målarsoda eller räcker det med såpa? Och om det, mot all förmodan, är lackat misstänker jag att det måste slipas för det lär väl inte finnas något mirakelmedel som löser upp lacken?

Mvh

Jeanette

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Tom
0

Det kan bli lite trixigt att göra om ett mörkt oljat trätak till ljust med bibehållen trästruktur. Oljans egenskap är att det tränger in i träet för att förhindra att det åldras fel. Så att bara tvätta träet lär inte räcka. Ni kanske kan tänka er att måla vitt istället för att slippa allt jobb?

Ett annat alternativ är så klart att byta ut trätaket mot nytt som ni kan behandla hur ni vill.

Pluppis
0

Tack för snabbt svar!

Jo, vi har tänkt på att måla det vitt istället för att betsa men då försvinner ju den levande trästrukturen som jag så gärna vill ha kvar. Och visst skulle man kunna byta ut det och passa på att bygga in lite spottar på samma gång..

Vi får ta oss en funderare till på hur vi ska göra :)

Pluppis
0

Tjoho, vi var på COOP och hittade en lasyr som heter "Herdins Tak- och panelvitt" som faktiskt går att använda på obehandlat och tidigare lackat trä! Glad

Så håll nu tummarna att det funkar och om det inte gör det ja, då blir det ett helvitt målat tak

Niklas
0

#3: Tänk på att lackat inte är samma sak som oljat. Lack lägger sig som ett lager utanpå träet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CarpetDiem
0

Kära lillasyster…

Som jag sa i telefon till dig… Måla istället. Tom har helt rätt - liksom Niklas.

Hälsningar

Storebror med ett Målargesällbrev från en annan decimal

Hälsningar

Thomas
Sajtvärd på Whisky och medarbetare på Järnbruk

Halvdansken
0

Det är jäkligt svårt att få det jämnt och fint utan att måla det helvitt. Tänk på att ta det längs med brädorna, inte tvärsöver, för då blir det randigt på två håll. Har sett skräckexemplel hos kompisar.

Vi satte upp gips….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pluppis
0

#3 Tack för dina ord, och jadå, jag vet. Fördelen med denna lasyren är att den GÅR att använda på lackat trä. Vi testar, annars målar vi!

#5 Och vad sjutton gör du här inne broder? Och att du råkar sitta på en gesällbrev som målare har aldrig gagnat mig, du har alltid fullt upp med annat ju…

#6 Jodå, det har jag koll på Glad

Bilder kommer nog så småningom ifall någon är intresserad.

Nähä, tillbaka till tapetrivningen

Niklas
0

#7: Du skriver:

"Fördelen med denna lasyren är att den GÅR att använda på lackat trä."

Det är just det som är grejen, att den går att använda på lackat trä. Du skriver i #0 att taket är oljat och därför är jag rädd att det inte kommer att fungera.

Vänliga hälsningar

Niklas

Pluppis
0

# 8 Nja, i mitt första inlägg skrev jag att vi misstänker att det är oljat och är det oljat så skedde det för ca 36 år sedan då huset var nybyggt. Sedan dess är inget åtgärdat i takväg i hallen.

Jaja, vi får se hur vi gör. Kvittot finns kvar om vi ändrar oss.

Men en annan fråga relaterat till ev. inoljat trä: Hur lång tid tar det i så fall innan man ser att olja kommer igenom? Är det inom några månader eller pratar vi år?

[Asta]
0

Vi använde något liknande (har glömt märket) på taket i vårt gästhus.. Detta tak var naturfärgat, men lackat. Det blev INTE bra. Min tanke var precis som er att man skulle se trät igenom (och som sagt det här var naturfärgat). Den underliggande lacken gjorde emellertid att det vita blev ojämt och det blev liksom "klumpar" med mer vit färg här och där. Det slutade med att vi målade taket fyra  gånger och hade vi orkat borde vi gjort det minst en gång till. Nu är taket OK, men inte mera. Jag ångrar grymt att jag inte tog en heltäckande färg. Om man handmålar med en pensel blir det ändå lite träkänsla av det hela.

Pluppis
0

Ok, ni har nästan övertygat mig om att lämna tillbaka burkarna och köpa heltäckande färg.. Men jag kan ändå inte släppa tanken för att inne på gästtoan på samma plan är tacket vitlaserat och det ser jättebra ut. Det taket är lagt samtidigt som taket i hallen och som sagt, där har det funkat Obestämd

Nähä, dags att åka till jobbet! Åter i kväll

[Asta]
0

Jag tror att det går att vitlasera om det är lackat innan. Men jag tror också att om man vill att det ska bli snyggt ska man slipa bort den gamla lacken helt och hållet först så att man får fram det trärena. Vi körde bara med Målartvätt innan vi målade och det räckte inte för att få en bra effekt.

Niklas
0

#9: Innan det kommer igenom frågar du. Jag tror inte att det är så att oljan kommer igenom färgen ovanpå, utan att färgen inte fäster ordentligt på det oljade träet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Pluppis
0

Nu har jag fått det konstaterat att det är lackat!