Dela av till sovrummet?
Det är så att vi precis flyttat till en etta med sovalkov, dock är "sovalkoven" ett stort sovrum, bara att det inte är någon dörr och en dubbelt så stor öppning. Men nu vill vi dela av, och helst inte bara med ett draperi utan något bättre.
Har hört talas om någon sorts persienn fast tjockare som är lite ljudisolerande och blir som en dörr fast man sätter upp 2-3 stycken och så kan man dra upp och ner dom i önskad längd och sådär.. Men jag vet inte hur jag ska hitta detta ingen aning om vad det heter och om det ens finns :S
Någon som har något tips? Det ska vara mer som en dörr då vi tänkt skaffa katt och han/hon inte får vara i sovrummet då min pojkvän är allergisk och så vill vi kunna stänga in oss om vi har främmande som sover här och så. Lika så att en ska kunan sova medans den andra är uppe..

Hyresrätt eller bostadsrätt?
Det är en hyresrätt.. Vi kan ju sätta upp i taket bara det inte är alltför mycket och stora hål dock

Gå till IKEA:s hemsida och sök på rumsavdelare, så får du upp lite förslag på hyllor, draperier, skärmväggar och persienner. Liknande kan även finnas på JYSK.
Gå sedan vidare och googla på rumsavdelare på nätet så kanske du hittar inspiration där.
Kan skjutdörrar vara ett alternativ?
Googla även på persienner för att se vad du kan hitta för olika typer.

När jag flyttade till min första etta, så delade jag av alkoven med en Ivarhylla från IKEA och på ena sidan av hyllan (ut mot rummet) hängde jag en såndär bambu/vass-jalusi. Så blev det liksom en vägg på ena sidan och uppbevaring på andra (mot "sovrummet"). Nu är Ivar och bambu kanske liiiiiite väl tidigt 80-tal, men principen borde ju fungera.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Men om din pojkvän är allergisk mot katter så räcker det inte med att stänga in till sovrummet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Det låter grymt att tänka skaffa katt när din pojkvän är allergisk. Det är varken bra för katten eller för er.
Ang skärm, du kan hitta sådana hos företag som säljer markiser. Du kan också skaffa lamellgardiner om du gillar dem. Själv kan du göra egna om du köper tyg du gillar, fållar så du kan stoppa in en trälist både uppe och nere, härdar du tyget med stärkelse och sätter upp som panelgardiner. Om du har en skruv/Knapp i den nedre och en krok i det övre, då kan du med ett snöre hissa upp dem också. Eller sätter en skena i taket och drar isär som gardin.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Vilka bra tips ni ger!
Jag blir lite förvånad när du skriver att ni ska skaffa katt trots att din pojkvän är allergisk. En allergi kan förvärras om man utsätts för det man är allergisk mot och man kan i det läget även utveckla allergier mot annat som man inte tidigare varit allergisk mot.
Jag är själv allergisk och tycker att idén låter minst sagt ogenomtänkt.
Jo men mest av allt letar vi efter en avdelare över huvud taget inte bara pga detta. Men han har bott hemma tills han var 18 och då haft avstängt in till ett rum (dom har hundar, katter och hästar) där han sover och då hade det fungerat jättebra och hittills inte förvärrats alls. Så i så fall ska vi leta en ras han klarar av bra..