Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1600 ggr
lkn02001
0

brainstorming för hur skyla spricka

Vi har nyligen köpt hus, av olika anledningar har det nu uppstått en spricka i dotterns nymålade rum. Den går från golv till tak och är cirka 5 mm bred. Det är byggt med spånplattor och sprickan är emellan dessa. Vi kommer antagligen att täta med silikon och sedan slå en snygg vit bräda (rummet är vitt) längs med sprickan. Nu behöver jag hjälp med vad man kan göra för roligt med denna bräda.

Några tankar jag har är:

krokar (men dottern är bara 2 så hon kommer ju inte kunna anv´ända alla)

klädnypor att hänga teckningar och bilder i

måla med nån snygg schablon.

men jag vill ha mer tips! inget av dessa känns klockrent.

Halvdansken
0

Jag hade nog varit mer bekymrad över sprickan. 5 mm i ett nytt hus, det låter allvarligt.

Men om det nu inte är det, så hade jag spacklat och målat över det, att sätta en bräda mitt på en vägg låter märkligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lkn02001
0

grejjen är den. Att när vi köpte huset (som är tillbyggt) så hade klunsen till byggare "glömt" att förankra mittsyllen på tillbyggnaden (3 längsgående syllar) i marken, vilket gjorde att den hängde fritt skruvad uppifrån . Detta medförde att vi var tvungna att höja huset i mitten cirka 5 cm. Detta verkar ha skapat spänningar i tillbyggnaden och när vi satte på värmen igen efter att ha målat rummet så sprack det mellan två spånplattor. (det har ju periodvis varit ganska kallt). Spånplattor är skit men nu har han ju byggt så, frågan är bara vad vi ska göra åt det.

Tanken är att om vi spacklar och gör i ordning (igen) så kommer det ju antagligen att spricka igen när det blir varmt eller nästa vinter. Det bästa vi hittills har kunnat komma på är alltså att täta sprickan och sätta en "list" över så att det kan röra sig fritt därunder.

Om du har ett bättre förslag tar jag tacksamt emot det! :)

mariatingsund
0

Ikeas spegel Krabb t.ex. om det vore något

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Marcusjohnson717
0

Precis det tips som du fick på byggahus.se - inget silkon! Ta någon form av fogmassa, ex Casco akrylfogmassa och täta sprickan med. Sen kan man väl dölja fogen med någon form av möbel eller planka som du skriver, där är väl bara fantasin som sätter gränser!

//Marcus

lkn02001
0

det är ju fantasin jag vill ha hjälp med!!! :)

Niklas
0

Leta reda på gallon, sy en bälg och sätt den över sprickan så att det ser ut som om rummet går att dra ut. Glad

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Denna kommentar har tagits bort.
Tom
0

#1, Det är helt 'normalt' att det spricker om man bygger en vägg med spånplattor eftersom spånplattor är gjorda av trä som är ett levande material.

Det vanliga är att man använder gips eftersom det är ett dött material och sedan sätter målarremsor i alla skarvar. Sist spacklar och slipar man innan målning. Då minimerar man risken för sprickor efteråt.

(Med andra ord är det lite amatörmässigt att sätta spån på vägg…)

lkn02001
0

#9 jo tack, jag vet. när vi köpte visste vi inte att det var spånskivor. och ja.. amatörmässigt är ordet. vi börjar inse att allt den mannen gjort måste vi göra om. lyckligtvis finns det ritningar på takstolen och den är besiktigad så där behöver vi inte oroa oss iallafall.

nu är det som det är och vi får göra det bästa av situationen. någon gång i framtiden kanske vi byter till gips istället.