Taket i hallen

bröd som tvättsvamp? du måste berätta mer sen, låter väldigt spännande.
Sa han varför?

Jag satt som barn och tittade på när det målades första gången.Målaren då tog en rund pensel och snurrade för att få mönstret. Det är nog spackel som utgör strukturen och målat med någon kalkfärg. Gick inte att gå på med vatten eller något annat blött. Med brödet fick dom med damm och smuts. Användes också på en del målningar i kyrkor.

Ja det minns jag att hela Uppsala domkyrka tvättades med, bröd:)
Ska taket bara tvättas med bröd - eller ska det målas efteråt?
Kul att ni gör det "riktigt" - många hade köpt billig plastfärg på stormarknaden och slabbat på…
Har du bilder före och efter?

häftigt, först fick jag upp en sån liten bild så jag tolkade mönstret som sprucken och flagad färg, men nu ser jag ju.
Bevarande av såna originaldetaljer är helt i linje med min egen filosofi, håller med Anders om berömmet. Det hade ju varit så lätt att bara slabba på lite spackel och jämnat av allt, och sen… ja, ett helt vanligt tak, utan egenheter och utan proveniens.
Lycka till,
/P

Än så länge är det bara "före". Fick prisuppgiften i dag. Målaren ville ha 4.500 för att göra rent och måla taket i hallen nere och taket över trappan uppe på andra våningen. Då ingick färg och bröd. Tycker inte det var så farligt. Vi ska måla det vitt för att få det lite ljusare. Ska försöka ta lite kort när det blir dax.
Jag har alltid trott att "brödtvätt" var istället för målning, som i kyrkor när man inte vill måla över den gamla målningen.
Men om jag förstår dig rätt så hade det inte gått att måla direkt och annan rengöring hade förstört det gamla underlaget?

Ja, så fattade jag det också. För att få den nya färgen att fästa var brödtvätt en nödvändighet.(Det ska bli nya tapeter också.)

Den 3 april kommer målaren!

spännande, hoppas få se resultatet.

Är skåpet tapetserat? Är det fast monterat?

Kul att få se hur det ser ut!
Vad är skåpet till för?
Tom

# 16 Vet inte om skåpet var tänkt till något särskilt. Det har väl använts till lite olika saker beroende på vem som bott här. Det är min farbror som ritat och byggt huset. Det stod inflyttningsklart till julen 1950.
Blir taket målar istälet för brödtvättat?
(Sorry, läste svaret ovanför - tvätten var bara för att kunna måla…)

Jag hade väl delvis fattat målaren fel. Brödtvätt hade blivit aktuellt om vi inte skulle ha det målat utan bara rengjort. Nu hade vi hela tiden tänkt få det målat vitt. Strukturen blev nästan tydligare när det blev vitt. Han har grundmålat det i dag.
Aha! Så det blev ingen brödtvätt!?

Nej, det blev ingen brödtvätt. Det kanske var tur för oss för det hade nog blivit betydligt dyrare. Nu har vi strukturen kvar ändå och det var ju det vi ville.

Wow! Vilken skillnad!
Tom

Ja, det kommer att bli som natt och dag! Hyllan för hallen som du, Tom tillverkat skulle passa perfekt hos oss. Gäller bara att övertyga maken om det också
.
Säg att det är jätteenkelt att fixa en sådan möbel =)
Tom
Ser jättesnyggt ut! Vad roligt det måste vara.

Det var väldigt kul, för det blir nytt både här nere i hallen och på övervåningen. Vi har fått stränga order från våra barn att inget av det gamla får komma upp igen så det blir till att ut och handla! Det vi har saknat under reparationen är den stora spegeln vi hade. Så en stor spegel får det bli, det är ett måste!

Det ser riktigt snyggt och fräscht ut!

Jättefräscht! Man blir lite avundsjuk! *näsan i färgkatalogerna*

Vilken skillnad. Det blev ju supersnyggt. Gillar gardinerna. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag läste lite slarvig innan jag öppnade den första bilden. Jag blev väldigt förvånad över färg och tapetval tills jag såg att det var en "före" bild =)
Det blev jättebra!
Tom
Ni har gjort ett jättebra jobb!
Det var kul att titta på förvandlingen av er hall.
Den blev ju fantastiskt vacker.
Mycket lärorikt måste jag säja.
Tack