Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2213 ggr
lisette
0

brunn - dum fråga/förkortningar

vet faktiskt inte om jag ska placera denna något dumma fråga här eller under trädgård… det tillhör ju både hemmet och trädgården. men ivf…

en brunn som är "stenmurad" inuti, hur sjutton lyckas man med det utan att bli dyngsur? i sambons andra hus finns en brunn som är ca fyra meter djup och den är stenad från botten och upp, vad vi vet… men ivf 2 meter ner från markytan är den klädd med stenar…

jag varnade er, det är en dum fråga. men jag har faktiskt tänkt på detta ett tag…

en dum fråga får dumma svar, så jag väntar mig några sådana oxå.. :)

AndersE
0

Ny fråga för mig - men bra!

Kan man tänka sig att pumpa brunnen torr och hinna mura innan den återfylls?

psson
0

Man grävde brunnen när det var lågt grundvatten.. på sommaren exempelvis! Det tar ganska lång tid för en brunn att fyllas när den inte är mer än fyra meter.

Eller också så var de jäkligt snabba? Vem vill sitta i ett fyra meter djupt vatten hål med en massa sten i knät?

lisette
1

#2 vår brunn som är ungefär 4 meter från markytan till botten fylls på bara 3-4 timmar… :D

*garv* de hade nog drunknat innan de fått byggt brunnen…

Tom
0

Det är ju bara att dränera när man bygger. Även om en brunn fylls relativt snabbt så hinner en ganska enkel pump med att dränera under tiden troligen skulle man till och med hinna tömma den med hinkar när man håller på.

Vad menar du med "ivf" som du använder vid två tillfällen? Jag antar av den resterande texten att det inte handlar om provrörsbefruktning (in vitro fertilisering) som annars är förkortat med ivf enligt Goooogle.

Tom

AndersE
0

…i vilket fall…?

Tom
0

PS. jag tyckte inte att det var en dum fråga… =)

Tom

lisette
0

ivf = i varje fall, eller i vilket fall som anders skrev :D

Tom
0

OK, ivf tycker jag att däo att använda egna fkt som ia förstår. Men det är så klart utd =)

Tom

AndersE
0

Skrattande

lisette
0

det där förstod jag… :D

[slo]
0

#8, kom igen när du tränat, det där var ju en barnlek ;)
däo = det är onödigt
fkt = förkortningar
ia = inte alla
utd = upp till dej

Var det någon jag bommade på? :p

rattmamman
0

Mycke' snack om hemmet blir det… Flört

kjersti
0

Bra att lära sig att brunnen säkert pumpas ut under byggnad och att sms-förkortningar blir vanligare och vanligare och att jag inte kunde alla men att jag nu lärt mig dessa om jag kommer ihåg dem och att det kan vara bra om jag använde PUNKT ibland . Ellerhur? Skrattande

Tom
0

Heja slo!  ;-)

Tom

Oskar
0

Jg tkr frk e dma. Mn frtår knpst vd flk mnr.

O

kjersti
0

En Ny Pryl !!!!!!!!!!Förkortningsordbok! Vi kan göra den ihop här på PRYLAR::: Men det går alldeles utmärkt att förstå utan den med…

lisette
0

#15 jag tycker förkortningar är dumma. man förstår knappast vad folk menar

oskar…

så svårt var det ;)

Tom
0

N ä d j s a d f v h s ä i e l. S o d s v n s s d v r s! F k u d h n!

T   

Glad

Oskar
0

#17 He…rätt.

Oskar

Oskar
0

#18 Nu är det ju så att det finns vissa…… Försök klura ut det här nu!

Äh gick inte. :)

Oskar

lisette
0

bra försök :D

Tom
0

Joråvars. Det var betydligt fler rätt än fel… ;-)

Tom

lisette
0

Nu är det ju så att det finns vissa som är intelligenta och läskunniga? ;)

så om du skriver

Försök klura ut det här nu!

äsch jag ger upp… :D det där var ju lite svårare…

Annika
0

Ha ha ha, vad bra att det aldrig spårar ur här. Man känner verkligen att allt är sakligt, intressant och lärorikt. Och framförallt att rubrikerna talar om vad samtalen handlar om.

lisette
0

bättre så annika??? ;)

Tom
0

=)

Jenna-Gun
0

Alla förkortningar försvårar för oss synskadade.

Tänk på det.

Kram Jenna

Tom
0

#27, Tack för det! Nu får ni inte använda fler onödiga förkortningar på sidan, så det så!

Tom, diktator på hemmet iFokus! ;-)