Döda bananflugor
Man kan döda bananflugor med en blandning av vatten, vinäger och diskmedel. Vinägern drar till sig flugorna. Diskmedlet tar bort ytspänningen så att de drunknar, men vad behövs vattnet för?
Vänliga hälsningar
Niklas
Vet faktiskt inte, det bästa är att inte låta frukten bli dålig då slipper man dem =).Men vad det gäller vattnet så kanske det är för att det inte ska bli så koncentrerat ? Nån annan kanske vet. =)

Man ska ju inte låta dem törsta ihjäl

Undrar vad som händer om man häller ut massa diskmedel i havet, sjunker båtarna då?

Nä, de blir bara renare.
Båtar är inte beroende av ytspänningen som tur är :)

Renare? Ja men då har vi ju löst försurningen av östersjön!!
#5 Det är båtarna som blir renare - inte Östersjön!

#3 Varför inte prova? Berätta sen hur det gick… :-P
Det finns tydligen ngt man kan hälla (eller tabletter?) i ex krondiken för att ta bort ytspänningen. Då drunknar de äckliga myggen när de skall lägga sina ägg. Någon som vet vad det är?
Skulle behöva det på somrarna då vi har krondiken som går genom hagarna, och hästarna blir vansinniga av myggen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Hmm det där måste jag testa. Fick lite bananflugor efter att jag glömde frukten i någon dag. Jippi vad det är drygt med de små rackarna. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#8: Det funkar. Men jag är osäker på vilka proportioner det ska vara.
Vänliga hälsningar
Niklas

Ett bra sätt är att hälla ren ättikssprit i avloppen i kökshon… tydligen går bananflugorna ner där o lägger sina ägg - och om man häller i ättika på natten så slipper man dom.
Har provat o det fungerade bra.