Skinnsoffa och avstånd till eld.
Vi har en öppen spis, som inte alls är öppen, vi har satt in en såndär kassett, med glas, ja ni vet.
Nu har vi köpt en skinnsoffa som kommer att stå med ena gaveln mot spisen, nån som har koll på minimiavstånd? Soffan är svart, så jag tänker inte på sot o sånt, bara hur lädret klarar sig mht värmen. På IKEA (det är en Karlstad ifall ni undrar) så sa de, tja ett par meter. Jotack….då får vi ha kikare till TV:n. 1,5 är det längsta vi kan sträcka det, kommer vi att få problem?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det står exakt vilket avstånd som kaminen måste stå från brännbart material i instruktionen för kaminen. Är intruktionen borttappad kan du ringa till leverantören. Hittar du ingen leverantör heller så kan du kontakta sotarmästaren i din kommun.
Tom

Mja….nu är det ju inte varmt-varmt precis, tror att säkerhetsavståndet ligger på en halv meter. Jag var mer bekymrad om soffan tog skada av den varma luften.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Kan inte tänka mig att det skulle skada soffan om du har som du säger 1,5 meter till öppna spisen.
Ställ den så nära du törs och känn efter om det blir för varmt. Har inte hört att skinnsoffor skulle vara så känsliga.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Skinnet kommer att hålla kortare om det är varmare. Hur mycket kortare är svårt att säga eftersom det beror på mycket. handlar det bara om 30 grader eller så tror jaginte att det är något större problem. Mät temperaturen när brasan är igång.
Vänliga hälsningar
Niklas
Blir det inte varmare än 30 grader när man sitter i soffan ? 

håller man lite koll, kan man känna när skinnet börjar bli torrt (och det blir ju snabbare pga värmen) , och det är ju bara att smörja in då. Jag tror inte det är farligt med kamin, men helst inte närmare än 1,5 meter.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#5: Det är skillnad på konstant hög temperatur och tillfälliga höjningar.
Sen undrar jag i och för sig om kroppen kan värma upp en soffa till över 30 grader. Släpper den ifrån sig så mycket värme vid huden?
Vänliga hälsningar
Niklas
#7 Jodå, åtminstone min.
Tyckte bara att 30 var lite väl lågt.