Trä om persienner
Jahapp, då var det dags. Ena snöret gick av då jag drog upp persiennerna i köket. Har snören, för det lämnade förra ägaren kvar när hon sålde (1998, haha), men skulle uppskatta lite "att tänka på" och här kan ju folk det mesta så… fritt fram.
Har förstått att man tar ut persiennen och sen trär i den nya tråden och sen tar bort den nya, är mest ute efter bra tricks och förenklingar om någon har!? :)

Jag brukar "beroende på var tråden gått av" knyta fast den gamla tråden i den nya inna jag drar ut den genom rullen som sitter i övre fönsterramen och sedan vidare igenom genomföringen. på så sätt slipper man pilla igenom dem där vilket kan vara nog så svårt. Har även provat med att sätta fast tråden på en nål vilket också kan funka. Fick dock böja nålen något för att komma igenom rullen. Mitt bästa tipps är: byt båda trådarna samtidigt för har den ena gått sönder brukar det inte dröja länge innan den andra går sönder också! Jag brukar låta persiennerna sitta kvar och byta en tråd i taget för då ser man samtidigt att persiennen når ända ner så det inte blir en för stor glipa länst ner.
Roger
Det som slår mig är frågan om det verkligen lönar sig att lägga ner tid på att byta snöre i en persienn? De är väl inte så dyra?
Tom

Det tar bara 10 min att byta snöre om man inte räknar tiden att plocka ner/ sätta upp persiennen, vilket man ändå får göra om man köper nya.
Ett tips. Doppa änden i snöret i stearin och rulla den mellan fingrarna. Då blir den styv och lättare att trä.
Tack för tipsen - kanske orkar ta tag i det i helgen. =)
Tom: de är skitdyra. Ett jäkla ofog så dyra de är. Bytte i vardagsrummet för en 5-6 år sen, över 1000 kr. Då.

Tom om det är värt pengarna eller inte beror på vad du har för persienner. Om du har persienner som ligger inne mellan rutorna då tjänar man på att byta tråd. Jag lovar. Har du dock sådana som hänger lösa på insidan, då skulle jag inte bry mig om att trä om dem, för dessa persienner är billiga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
OK.
Tom
Hej igen
Jag undrar var kan jag köpa persienner ute i handeln, såna som är mellan fönster. Har sökt på eniro, men hittar bara näthandel där. Har slängt mina gamla kataloger, så jag vet inte var jag ska titta?
Varför vill du inte köpa på nätet? Det är väl det enklaste och billigaste?
Jag tycker det är så svårt att se hur de ser ut. Jag är en sån som har svårt att handla på nätet, måste se i verkligheten. Gammeldags kanske, men går mycket på känsla..