Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2057 ggr
Aelsklinn
0

Husköp, hjälp

Jag har fått upp ögonen för ett jättefint hus som ligger ganska nära där vi bor nu. Blir alldeles bubblig i magen av lycka när jag ser det :)

Det är gammalt och definitivt ett renoveringsprojekt. Huset verkar öde, men det syns att det är full med grejer. Tänkte åka och fråga någon granne till huset om någon bor där och om det är till salu.

Om det nu blir så att jag kan få köpa huset (tankarna skenar vilt). Vad ska jag då ha som största prioritet och vad ska jag tänka på?

Alla tips och råd mottages.

Niklas
0

Menar du tips om själva köpet eller vad du ska göra med det sen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

parsley
0

Det kanske är en äldre person som blivit sjuk och ev flyttat till särskilt boende som äger huset. Det är därför det står tomt, men inte är tömt. Eller också är det släktingar som inte kommer kommer överens vad de ska göra med ett dödsbo.

Först och främst måste du ju ta reda på hur dåligt huset faktiskt är, tak, ev dränering, grunden, fönster, fasad, värmesystem, avlopp, el mm. En fackmannamässig besiktning är att rekomendera. Är det ett äldre hus kan man även kontakta någon byggnadsvårdsfirma för att få råd. Hur mycket kan man göra själv och vad måste man ha fackmannamässig hjälp med?

När det gäller äldre hus kan man läsa en bok som heter "Så renoveras torp och gårdar" för att få att lära sig en del om hur gamla hus är bygda. Kolla även http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx Gysinge centrum för byggnadsvård

Ekonomi, vad kostar huset i inköp och vad kostar det att renovera? Hur mycket pengar kan du lägga kontant? Hur stora lån kan du ta? Vad händer om räntan höjs eller familjens inkomst blir lägre pga t ex sjukdom eller arbetslöshet. Har man råd att behålla huset då?  Vad kostar har andra fastigheter i området sålts för?

I vilken ända man ska börja renovera beror på fastighetens skick.

Jag tror man kan få reda på vem som äger en viss fastighet via kommunen eller inskrivningsmyndigheten. Om man inte hittar en ägare i telefonkatalogen.

Aelsklinn
0

Hm, ja vår första anhalt är att ta reda på vem som äger huset och ifall någon bor där. Ska ringa lantmäteriet imorgon. Sedan är det väl bara att ta kontakt och fråga om huset.

Vad finns det för risker ifall huset har stått ouppvärmt en (kanske längre) tid?

Jag skulle båda vilja ha mer tips om hur ett husköp går till, och vad man ska tänka på för att inte bli lurad.

Sen även vad man ska tänka på rent renoveringsmässigt. Vet att man ska kolla upp vatten- och elledningar, ev. fuktskador, träet, taket, skorstenen. Men vad mer?

parsley
0

Om huset stått ouppvärmt en längre tid så finns risk att vatten- värme och avloppsledningar frusit sönder och orsakat vattenskador. Är det ett äldre hus med eftersatt underhåll så kanske man måste räkna med att byta uppvärmning och bygga om vatten och avlopp. Huset kanske har en oljapanna från 1950-talet och ett litet badrum i källaren.

Röta i fönster och träfasad märker man genom att träet helt enkelt ser ruttet ut, går att peta sönder med handen eller med en kniv.

Invändiga fuktskador kan synas i form av vatten eller bruna fuktfläckar på t ex väggar eller i tak.

Man  kan skaffa sig en uppfattning om hur en skorsten ser ut men jag tror att det krävs att en sotare gör en besiktning av den för att man säkert ska veta.

Taket kan man kolla dels utifrån om det saknas takpannor eller om takpannor är trasiga. Då finns det risk för läckage. Taket måste kollas även inifrån vinden om det finns fuktfläckar, mögel, röta. Även om tegelpannorna är gamla så kan taket vara helt.

Halvdansken
0

Ta med dig en byggsakkunnig (vet inte vad en så heter på svenska), alltså en som vet vad man ska titta efter. Det kostar en slant, men det kan spara dig för oceaner senare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.