Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3804 ggr
Adamo
0

Renovera, fuktskada, rör allt...

Hej.

Är spekulant på ett totalrenoveringsobjekt. JA vi vet att det är mycket jobb med det. Känns som att själva affären kommer att dra ut på tiden, mycket. Huset säljs i befintligt skick med en fuktskada som uppkommit av att värmesystemet frusit sönder. Huset har stått obebott i ca 2.5 år och vad vi förstått så har denna skada uppstått förra vintern.

Någon besiktning har inte genomförts av säljaren, det kommer köparen att få stå för. Till en början hette det att försäkringen skulle överlåtas och att skadan som uppstått skulle kosta ca 200 000 att renovera varav 100 000 skulle försäkringsbolaget gå in med. Nu har säljarna ändrat sig och överlåter inte föräkringen. Självfallet är vi då inte intesserade av huset för utgångspris, det verkar ingen annan vara heller för den delen.

Vi har inte fått ngn information om varifrån dessa kostadsuppgifter kommer från. Vi vet inte heller i dagsläget vad skadorna är egentligen.

Men vi vet detta. att det kommer att handla om en renovering på ca 50 kvm. Golv ska brytas upp, fuktskada återgärdas, nya rör ska dras och nya golv ska läggas. Vad kan det handla om för kostnad? Vart söker man för att få fram kostnader så att vi skulle kunna kalkylera på det?

Det kanske märks att vi inte är husägare idag :)

Förutom denna skada så är det som sagt totalrenovering så som nytt kök och utbyggnad av bad/tvätt. Dessa kosntandet känns mer lätta att kalkylera på.

Tacksam för alla svar!

Halvdansken
0

Puha…

Vi har precis varit igenom en stor fukt-renovering. Det var uppstigande grundfukt som gick igenom betongplattan och upp i väggarna, med skimmelsvamp och mögel till följd. Vi hade ca 80m2 där golvet skulle bankas upp, man grävde ut ca 50 cm och tog bort all sand och la in kapillärbrytare, nya rör, ny el och gjöt golv + golvvärme. Det tog ca 1 månad från det att de började till att vi hade gjutit golv.

Kostnad? ca 450.000 (danska). Försäkringen betalade.

Nu hade jag varit jäkligt försiktig med ett hus som är vattenskadat och har varit ouppvärmt i 2,5 år. KOLLA FÖR SVAMP!!!! Varför överlåter inte säljaren försäkringen? Vad ska de med den?

Kolla också om el-ledningar påverkats (det hade våra). Hur mycket rör ska skiftas? Hur ser väggarna ut? Material? (Trä suger mer vatten).

Jag hade begärt avslag på 500.000. Lätt. Ni kommer att baxa med detta i minimum ett år. Minimum….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Susanne
0

Jag är ingen expert men det låter som att det billigaste alternativet är bensindunk och tändsticka, skadan kan ju vara enorm utan att någon ännu vet det.
Det går att köpa "färdiga hus" som man ställer på en tom grund, de kostar olika men för ½ mille får du mycket hus (som då är nytt).
Lite fundersam blir jag över att försäkringsbolaget bara skulle gå in med hälften av summan…hmmm, osar skumt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Tom
0

#2, Vad är det för nytt hus du syftar på som bara kostar 500 000 kr färdigt?

Att försäkringsbolaget bara betalar halva kostnaden beror troligen på att badrummet inte är nytt och därför får man inte ersättning som ett nytt. Normalt förfarande.

Susanne
0

#3, här t ex.
http://www.floodstra.com/floods_trahus/priser.asp

Försäkringsbolagen tillämpar alltså samma princip som när t ex. tv´n går sönder…ju äldre desto mindre ersättning.?

Susanne Glad

Susanne Glad

Halvdansken
0

Nu är ju också frågan om VAD som ska renoveras. Om det vill sig riktigt illa, så ska golvet upp och nytt värmeanlägg läggas in. Det är ju en skada på själva konstruktionen, eller vad man säger. Det är där man ska se efter svamp och om annat tagit skada, som tex elen.

Om det "bara" är förstörda prylar (vad det nu kan vara i ett hus som stått tomt i 2,5 år) så gäller det där med antal år osv. Om det ligger ett trägolv tex, som sabbats av vattnet, så kan man nog inte räkna med full ersättning för det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

#4, Du glömde två ganska viktiga 'detaljer' i de priser som angavs. Att fixa en grund och att bygga själva huset… :-) Det kan snabbt bli dubbla kostnaden beroende på förutsättningarna.

Tom, som ibland bygger hus…

Susanne
0

#6, grunden finns ju redan eller har jag fattat fel?
Adamo är ju insatt i att det gäller en totalrenovering så frågan är om det inte är lättare att bygga ett nytt hus. Hantverkare eller göra själv väljer man ju även vid en totalrenovering.
Den största frågan är nog ändå hur förstört huset är, är det lönt att renovera eller inte. Har de orken och tiden att lägga ner på detta hus oavsett om det renoveras eller byggs nytt.
Adamo kanske hittar ett annat hus som är i bättre skick och väljer det istället, vad vet jag, jag kom bara med förslag.

Susanne Glad

Susanne Glad

parsley
0

Vad är det som gör att ni är intresserade av just det huset? Förutom att det är ett renoveringsobjekt. Läget? Priset? Gammalt charmigt hus med potential? Synd om säljarna som sitter med ett o- eller svårsäljbart hus?

En fackmannamässig besiktning tycker åtminstone jag låter som ett måste.

Vad saker och ting kostar beror dels på hur mycket jobb man kan och vill göra själv och även till viss del på vilket material man väljer (laminatgolv för 59 kr kvm eller parkett  för 800 kr kvm)

Tom
0

#7, Grund finns säkert för det hus som står där nu men eftersom den garanterat inte passar till de prefabhus som du föreslog så måste man göra en ny. Jag tycker att ditt förslag var jättebra! :-)  Jag ville bara få alla parametrar hyffsat rätt.

Tom

Adamo
0

Hej och tack före era svar!

Lite svar & kommentarer på era frågor och så …

Anledning till att vi vill ha just det här huset är dels tomten och så klart läget. Vi vill ha ett hus i detta område och det är inte allt för ofta det dyker upp sådan till försäljning. Hus i bra skick här går för ca 2 mille. Ett renoveringsobjekt skrämmer oss inte, vi söker nog ett hus med renoveringsbehov i alla fall. Det är stort intresse för oss båda. Ett nybygge är inte att tänka på. Det har vi varken intresse eller känsla för. Vi vill ha ett äldre hus med själ & charm! :)

Ang detta hus så har det inte varit obebott under de senaste 2.5 åren, det har använts som övernattningshus och det var i vintras som värmesystemet frös sönder. Det har resulterat i fuktskada på golvet på nedre plan.

Vi har nu lagt ett skambud så att säga väntar nu på svar. Besikting kommer vi givetvis att genomföra innan ett ev köp! Det vi hoppas är att det inte är stora skador annars på huset.

Vi har fått offert på 50 000 för reovering av värmesystemet enbart så visst kommer det att rinna iväg. Men det kostar om man vill ha ett dröm hus eller hur?! :)

Susanne
0

# 10, då håller jag tummarna för att ni får det för skambudet. Det är ju just läget och storleken som är det viktiga. Om ni har tur att få det "billigt" och att skadorna inte är för stora finns ju alla möjligheter.

# 9, tro nu inte att jag blev sur, jag satt och väntade på svar från dig efter mitt första inlägg *hehe*

Susanne Glad

Susanne Glad

Susanne
0

Adamo, uppdatera gärna om vad som händer.

Susanne Glad

Susanne Glad