Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8718 ggr
Martin
12

Göra vid badkar

Ciao!

Jag har ett väggfast badkar vilket är trevligt och bra (gott om plats) när man vill ta ett bad. Fast fastigheten börjar närma sig 80 år och badkaret ser väl inte jättetrevligt ut, lite gulblekt och jag använder lite olika kalkborttagningsmedel med jämna mellanrum - men tycker inte att något blir riktigt bra.

Så - tips på hur man renoverar ett gammalt väggfast badkar så att det ser trevligt ut? Har hört förslag på att man skall rengöra det ordentligt (fast jag har inte hittat några riktigt bra medel) och sedan att man kan "måla" det med någon sorts båtlack - någon som vet något om liknande metoder?

Problemet med badkaret är väl att emaljen eller vad det nu är för material i badkar helt enkelt är för gammal och för repig, vilket lätt gör att det ser skitigt ut.

mvh /Martin

mvh Martin

lisette
0

man kan väl emaljera om badkaret?

mariatingsund
0

ja, Martin Timell gjorde någon gång om jag inte misstar mig. Fråga i färghandeln.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Susanne
0

Vi har iofs inget riktigt gammalt kar men jag gör rent med Vim/Jif creme (inget annat som spray eller så). Ta inte den billiga sorten utan den som finns på t ex. Ica och använd den vita skrubbsidan på en gul svamp. Spola av hela karet, skrubba runt ordentligt och skölj noga. Skinande rent, blankt och snyggt.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Martin
0

Skall testa med det då Susanne.

Emaljering, är inte det något som sker under rätt stor värme osv? Kan det göras i en vanlig lägenhet på ett badkar?

mvh Martin

mariatingsund
0

Emaljfärgen är nog som en vanlig färg man penslar på karets insida,  färgytan flyter ihop (inga penseldrag) och repor täcks. Man rengör tror jag med målarsoda innan behandlingen. Men det borde finnas exakt råd i färghandeln. Det är förmodligen härdare i så det tål mycket sedan.

Vim hjälper inte och inte skrubbsvamp heller på gamla slitna kar. Men ska jag vara ärlig, så skulle jag inte använda dessa slipmedel på nytt heller, de sliter ytan faktiskt rätt bra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Chrihanna
0

Kanske skulle man kunna lackera om den? Du var ju själv inne på det med båtlack, och det är väl en bra idé om man kan få det snyggt? Kanske kolla med en bil-lackerare om de kan utföra något sådant..?

lisette
0

#6 måste väl vara väldigt bra ventilation för att lackera på det viset?

KurtB
0
lisette
0

jag spinner vidare på detta.

emaljera en gammal vedspis? kan man göra det själv?

Susanne
0

Jag hittade denna länk när jag googlade, hittade dock ingen prislista.

http://remaljering.nu/film/index.php

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Denna kommentar har tagits bort.
heliotropes
0

Du kanske redan har slängt ut badkaret ;) Men någonting som är bra är Autosol,är det djupa repor fungerar polermaskin bäst.

Eva // medarbetare på Perser