tygfråga
Jag letar efter en gammaldags tyg med en känsla av jutaväv fast tätare och ljuva akvarellliknande stora rosor i ljusa ljuva färger som duger till möbeltyg. Om kraven är för stora, får ni gärna tipsa helt enkelt vilka internetsidor finns med nätförsäljning som har mönstrade linnetyger som inte kostar 1500 Kr/meter.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Har du kollat på engelska ebay?
Gårda textil i Göteborg har ingen webshop, men kanske kan hjälpa dig om du kontaktar dem.
http://www.ljungbergstextil.se/
Ljungbergs textiltryck, trycker numera sina tyger i Rydboholm utanför Borås, men fabriksbutiken ligger kvar i Floda mellan Göteborg och Alingsås. Ingen postorderförsäljning, så du får nog kontakta dem och höra vad de har och vilka återförsäljare som finns.
Mode- och heminredningstyger på postorder.

Jag har börjat med det, men jag lägger in här en bild som ett ungefärligt önskemål. Jag har inte påträffat något ens som var likt och passar som möbeltyg/överdrag

http://www.tyg.se/?gclid=CJXe7Ozr6ZUCFQWL1QodgjRweA
Här har du en tygaffär till att kolla. Tyska tyg.se

Där var verkligen en del. Jag håller på och tittar
Fast jag undrar hur man kan veta tjockleken när de anger den i vikt, typ 2,8 hekto per meter. Jag kunde inte hitta att de skickar tygprover, och eftersom jag behöver a lot of, så vågar jag knappt beställa därifrån. Undrar hur ångerrätten/bytesrätten funkar när de har klippt tyget… Hmmm.
När jag renoverade och klädde om gamla stolar och en gammal soffa lämnade jag in dessa till en tapetserar firma. Där hade de massor av tyger i alla kvalitéer och priser.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#4 Tror inte ångerrätt gäller tillklippt tyg,
Du kan ju testa att väga ett par tyger och på så sätt få en uppfattning om hur kraftigt tyget är.

visst, sant. Men jag lutar ändå mot att gå till tygaffär/tapetserare och tafsar på tyget, det är mycket med känsla, och man ska ju sitta i möblerna ett antal år, så det ska vara rätt. Jag har dock sett en blandning av juta och bomull här i Sverige, som heter provance, jag mailade för tygprov som står på deras sida, men ingen har svarat, hoppas att de fick mitt mail eller försvann det också i rymden som mycket annat.