Gammal väv
Hur tar man lättast bort gammal väv från väggarna utan att skada gipskivan som är under?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Tapetsera över med "återställare". Jag menar alltså en ganska dyr specialtapet som man kan sätta på väv. Ger ett utmärkt underlag att måla på eller tapetsera på.
Ett jobbigare, men billigare alternativ är att bredspackla.
Jag håller med föregånde talare men med ett men, som jag förestår så återståller inte "åtterställaren" alllting utan är bara ett hjälp på vägen! Jag köpte en "avfuktare" från Black&Deker från Claes O som fuktar bor gammal tapet liksom som ny och det har funkat med gott resultat. Jag total renoverar mitt hus (tapet från 76…) med gott resultat. Är det bara ett rum. prova med återställaren och spackla det som inte blir bra, annars köp en "tapett fuktare".
//Marcus
#2 Vad menar du med att den inte återställer allt? Man får naturligtvis se över ytan och eventuellt spackla igen grova hål och liknande.
Jag har använt den på flera rum med väv, och sedan målat eller tapetserat på återställartapeten. Det behövdes inget annat.
# 3. Jag testa en sån där återställare på glasfiberväv. Inga sprickor/hål/större ojämnheter. Men mitt resultat blev inte bra utan vävens struktur syntes i genom. Jag diskutera detta i annan tråd om hurvida jag skulle våga använda detta i min hall. Men när jag läste ditt svar kikade jag runt lite på nätet och det finns visst en hel uppsjö av tillverkare. Jag köpte min på Cheapy - kanske dålig kvalité? Vad hade du för märke Anders?
Nyfiken på svar då idéen är genialisk med en tapet som döljer det mesta!
//Marcus
#4 Ja, säkert skiljer det mellan olika sorter.
Vilket märkr jag hade vet jag inte, men jag köpte på riktig fackhandel inte något billighetsvaruhus.
Den tapet jag köpte var rätt dyr, men den var också väldigt tjock och styv. Krävde särskilt vävlim och var lite småbökig att skära och montera - men resultatet blev mycket bra.
# 5, Nej ibland bedrar snålheten visheten. Får testa med riktiga grejer!
//Marcus
#6 Och ibland är det samma grejer till olika pris. Inte lätt…

Vi har använt EasyCover och den hade garanterat täckt en vävtapet. Stickigt och otympligt och gick åt massor av lim, men resultatet blev bra!