Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2840 ggr
modmaker
0

Sommarstugerenoveringen

För två år sedan köpte jag på mig en brandskadad stuga på Hallandsåsen som jag skulle ha som renoveringsobjekt. Projektet fortskrider sakta men säkert och jag tänkte, nu när jag har lite bilder, att visa hur långt jag har kommit. Jag har inte bråttom med att bli klar med projektet (om det någonsin blir klart) utan det är för att komma ifrån livet som kontorsråtta på dagarna och så sätta hjärnan och händerna i arbete, som jag skaffade fastigheten. Första årets semester gick åt till att riva ut allt gammalt och regla upp en vägg med cc30 mellan badrum/kök och att göra de mest akuta sakerna, som att byta trasiga fönster och sätta i en ny ytterdörr.

I år påbörjade jag den riktiga renoveringen. Jag har köpt till ett halvt tunnland mark och har skrivit servitut med grannen om att få nyttja deras vatten.

Bilder från projektet, som det såg ut när jag köpte det finns i min profil. Dessa bilderna är från augusti i år.

modmaker
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först ut är köksdelen. Branden hade sökt sig mot en luftventil så taket var brännt ca 2mm in. Jag har tagit ner alla innerväggarna (22mm spånskivor) isolerat om, satt in ett nytt fönster, 10 cm kortare och högre upp för att då distans till diskbänken och fått gipsat. Nu ska det installeras ett nytt kök, kaklas och tapetseras. Dessutom ligger nu all el i slangar i väggarna, snarare än spikat i ledningar utanpå.

modmaker
0

Spisen är iallafall på plats. Fick hjälp av far att dra klart elen i taken och i väggdosorna. Det gjorde att jag kunde spika igen taket, nu väntar bara takpanelen att få komma på plats.

modmaker
0

Långväggen mot baksidan av huset. Dörren ut är ny och ska tillfälligt leda ut till altanen på baksidan. Så småningom ska dörrn bort och istället leda ut till ett vardagsrum med panoramafönster, soffgrupp och öppen spis.

modmaker
0

Gardiner och blommor, från framsidan av huset ser det iallafall lite hemtrevligt ut mot gatan. Detta är det sista som återstår av de gamla 23mm spånskiveväggarna som jag håller på att riva ut. Tydligen har man fuskat när man gjorde upp för fönstret. Det är inte byggt någon ram runt om. Det vart för mycket meck att fixa det den här gången så därför fick väggrenoveringen stanna här så länge.

modmaker
0

Detalj på fusket.

modmaker
0

Jag hade med en liter provfärg för att testa om kulörten blir bra. We have a winner. Så här långt räcker en liter färg på en fasad (med två strykningar). Note-to-self: Färgkod SK17

modmaker
0

Bild på nya dörren från utsidan. Här syns också hur fasaden ser ut innan den blir slipad/ommålad. Spånskivorna som står lutade mot väggen fick stå kvar, dom ger väl lite skydd mot den flagnade fasaden under vintern iaf.

modmaker
0

Såhär ser 7,5 ton grus ut när det är nedkastat i en grund. Det är här det kommer bli altan till att börja med.

modmaker
0

Ny infart till ägorna. Två nya grindstolpar och en kedja med lås emellan. Det spöregnade den dan jag grävde ner dem och Hallandsåsen är ju som bekant en rullstensås. Men med spett, spade och lite jävlar anamma blev resultatet rätt OK. De vita banden bakom kedjan är ett elstängsel som stängt av infarten tidigare.

Anders 50
0

Ja du har jobbat, ser jag !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

modmaker
0

Mmm, fast jag hade hoppats att jag hade hunnit med att få grävt och anslutet vattnet, nu blev inte det av den här säsongen.

Samma hade jag hoppats kunna regla upp altanen på grunden på baksidan, men jag kom i bryderi om hur jag skulle fästa den. Den murade grunden verkar inte helt plan och kanske jag skulle nura upp den så den går i våg med den grunden som huset redan står på, det skiljer 40-50cm i höjd. Så det fick också vänta. Tips o idéer på hur jag bör regla för altanen mottastacksamt. I tidningar som "Gör det själv" startar de alltid med perfekta förutsättningar.. En plan gräsmatta, där jobbet att gräva ner plintar ser lika trivsamt och enkelt ut som att bygga sandslott.

Men lite fick jag gjotrt iallafall.
Dessutom håller jag på i min andra stuga.
Den fick ny färg på innerväggarna under våren, och ett nytt, separat solcellssystem för att driva kylskåpet. Nu ska jag bara bygga om köksdelen så jag får ut de gamla 50-talsskåpen och en ny, modern kökshörna.

Bilder från det projektet syns på http://strandstugan.se/.

Anders 50
0

Jag förstår hur du har det !
Jag höll på i 6-7 är med mitt hus. Började med nytt tak, fönster och dörrar, isolering plus ny panel utvändigt. Ny vedpanna plus accu tankar i källaren. Fick hjälp med en del jobb. Sen blev det insidan, tog ett rum i taget. Sen blev jag trött på allt vad renovering hette några år. Men så förra våren så blev det ett nytt badrum. Men nu har lugnet lagt sig igen. Fast nog finns det nåt utrymme kvar som det går att fortsätta på…. gamla hus blir aldrig klara.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom
0

Kul att se framstegen!

När det gäller altanen kan du borra hål i grunden och trycka ner stolphållare med lite cement. I hållarna kan du lägga reglar som du sätter fast med vagnsbultar efter att du har justerat höjden.

Niklas
0

#0: Kul att se och höra om framstegen.

Hur stort är ett tunnland?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

modmaker
0

#12: Samtidigt som det känns sakta att bara jobba med stugan en månad om året på semestern, så gör det att man hinner få tillbaka motivationen. I juli i år var jag så sugen på att komma iväg, med alla id´´eer och planer på vad som skulle göras. Men i slutet av augusti, var jag rätt trött på det.

#13: Tack Tom, det kan vara ett bra sätt att gå vidare. Jag har varit så inställd på att kunna använda samma reglar när jag väl väljer att bygga rum av altanen. Bara att rycka bort terrassbrädorna, isolera och slå golv på.

#14: Ett tunnland är precis så mycket mark som en tunna utäde räcker till för bonden att kasta på åkern. Tydligen är vi lite olika snåla i de nordiska länderna, men i Sverige och Finland är det ett ungefär ett halvt hektar (eller mer exakt 4937m2) medans norrmännen sådde tätare (eller om de hade mindre tunnor) för där räckte en tunna bara till 3939m2.