Tvätta mattor
Vi skulle behöva fräscha upp våra mattor efter att ha genomgått en större renovering av huset. Så jag är ute efter nån sorts matttvätt-pryl-medel-sak som man kan använda hemma. Nä…jag gitter inte släpa in dem i bilen och köra nånstan för att få dem tvättade, även om jag VET att det är det bästa.
Nån som känner till ett bra medel? Gogglade lite, men hittade bara hänvisningar till firmor.
Det är mest ullmattor. En wilton - vad är det? Och det handlar altså inte om fläckborttagning, utan hela mattan ska piggas upp lite.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag köpte ett effektivt tvättmedel som man kan använda till blötläggning, så man slipper skura mattorna. Du behöver förstås ett badkar iofs. Det heter SWIPE 40/60 och jag köpte det på homeparty, så jag kan inga försäljningsställen, men kolla på nätet. Det finns tvättmedel och tvättmedelförstärkare som fungerar tillsammans, är miljövänligt med naturliga ämnen och tar bort smuts bra. Man ska bara ha varmvatten och lagom medel och låta mattan ligga i karet 24-36 timmar. sen hänger man upp och har en tvättad matta. Fast det är ju bra att skölja bort smutsvattnet.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Maria, vad har du använt för konstigt typsnitt, det är jobbigt att läsa… :)
/Sofia
Hur bor du? Lägenhet eller Hus? Jag rengör de flesta mattor med vanlig hederlig såpa och högtryck! Nackdelen är att man bör vara på ett hyfsat plant underlag (typ altan) och ha någonstans att hänga upp dem sedan. Jag har provat med på röllankansmattor och handknutna "persiska" mattor med gott resultat och hela och rena mattor efteråt.
//Marcus

Bor i hus med trädgård, altan och högtryckstvätt. Hmmm…man kanske ska prova med en inte så jättedyr matta förs. Sätter du full högtrycksspruta på?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Nej jag gör inte det då min högtryck klarar 160 Bar, glömde skriva det! Ne halvtryck är lagom och inte allt för nära. Dock om det är en stor fläck går jag lite närmare med munstycket. Men gör som du skriver, öva med en inte så dyr matta så du känner hur det funkar! En sak till jag inte skrev så mycket om. Mattorna blir blytunga när de fått vatten på sig. Man behöver minst vara två för att hantera den. Sen måste man ha en ställing som håller för att torka mattan, tvättlina är inget alternativ om man säger så! En gamal mattpiskställning eller ballkong/altanräcke behövs. De går ej att torka liggandes tyvärr med tanke på att det kan börja mögla, ge unken doft.
//Marcus

Jag har provat tvätta köksmattan med högtryck men det kommer inte ens i närheten i effektivitet till det tvättmedlet jag beskrev. Och vattnet är också dyrt i kubik.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Nja jag håller inte riktigt med dig där! Inte på att medlet är bra, men att en högtryck skulle dra mycket vatten är en lögn. Jag tror att med ditt medel och vattenåtgång plus att det är varmvatten som krävs blir nog högtryck det mest miljövänliga och vattenbesparande.
//Marcus
#3, Bra idé Marcus! Det ska jag prova med vår vardagsrumsmatta.
Hur lång tid tar det för en matta att torka ungefär? Är det fråga om dagar eller timmar?
# 8, Det är fråga om dagar beronede på temperatur och luftfuktighet och givetvis vad det är för material i mattan. Exempelvis de mattor som har gummibelägging på baksidan torkar saktare än en trasmatta.
Men sen vet jag att förr i tiden (enligt min farmor) så gjorde man ofta som så att man kasta ut mattorna i snön och det med gott resultat om man inte hade allt för många fläckar. Har inte testat det och det kan ju vara svårt i dessa tider då snön kommer mer och mer sällan (om man bor i västsverige som jag!).
//Marcus
Jag känner till det där med snötvätt. Torr snö, gnugga gärna in mattan i snö och piska sen mattan ren från snön. Mattorna brukar sen lukta som om de var nytvättade.
Men som Marcus säger så var det ingen fläckborttagningsmetod.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
2025 Gammal tråd men användbar rubrik för min fråga. 😉
När min telefon ringde precis jag kommit innanför dörren sprang jag in med skorna på och märkte först därefter att jag haft hundbajs under sulorna. Efterlyser goda råd om hur man avlägsnar uppkomna fläckar med mattan på plats (och utan att hyra hem en mattvättapparat).
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Usch vad äckligt! Känner med dig. Jag hade en daghund ett tag, en gammal tant som läckte där bak ibland. Vanish tog bort det för mig. Sprayen är bäst. Men ta bort så mycket du kan först, typ torka med fuktig wettex och låt torka innan du sprayar med Vanish. Men använd inga andra medel innan! Det verkar sabba processen. T.ex. fläckar på kläder går inte om bort om man tvättar kläderna först.
Vanish verkar bryta ner allt organsikt (t.ex. intrampade svarta vinbär på ljus matta - inga problem). Men det kan i vissa fall påverka färger, så prova lite försiktigt i ett hörn först.
- Redigerat 2025-11-08 04:16 av hemul
#12 Stort tack! Skall inhandla en sådan spray på måndag och testa. 👍
Jag tänker att det beror på vilken matta det handlar om.
/Maria
#14 Ingen dyr persisk, men en avhållen ljus syntetisk IKEA-matta.
Ok då funkar det nog.
/Maria
#16 Ja, inget att förlora! Mer än en matta…🙄
#12 ff Gick ut och inhandlade en Vanish igår, och resultatet blev "hjälpligt". När jag ställde in sprayen i städskrubben hittade jag en fläckspray där av annat märke som jag efterbehandlade med tillsammans med lätt tvållösning.
Resultatet är visserligen synliga ljusa fläckar, men det beror nog på att det blivit renare än mattan i sin helhet och att hela mattan kan vara i behov av en övergripande tvätt. Men det är ju en annan historia…
Låter som det! Glömde säga att ibland kan man behöva spraya Vanish flera gånger och låta det verka länge. Men det kanske du gjorde.
- Redigerat 2025-11-09 17:54 av hemul
Passa dig förresten. Den där guckan löser upp huden också.
Satt vid datorn när det började klia och svida lite på utsidan av fingrarna på vänstra handen. Huden såg fläckvis vit ut. Fläckarna växte medan jag stirrade på dem och sen började det yttersta på huden lossna i lett tunnt lager liksom där det vita var. Trodde nästan jag fått en köttätande bakterie.
Grejen var att jag hade fått en fläck på vaxduken jag har på köksbordet. Sprayade på Vanish och det hände så klart inget, färgen hade ju gott in i plasten. Men ville inte ge upp, så sprayade en rejäl pöl och tänkte att det får väl stå där och glöta några timmar. Sen glömda jag så klart bort det.
Jag har ett stort bord och när jag sträcker mig efter nåt på andra sidan brukar jag ta stöd mot bordet med knuten näve, med knogarna mot bordet liksom. Det var det jag måste ha gjort och placerat handen rakt på den våta fläcken utan att märka det. Kanske hade diskat så jag redan var blöt.
Tur jag kom på det, annars hade jag väl åkt till akuten och sämt ut mig! När jag tvättat mig återgick huden snabbt till sitt normala utseende, minus ett tunt lager här och där, så ingen fara. Men hade det fått verka länge kunde det nog ha blivit skador.
Står faktiskt varningstext på förpackningen. Men jag hade ju bara sett allt om hur naturligt det är…
Jag har haft fingrarna i det förr, gnuggat och så. Men då tvättade jag mig ju ordentligt efteråt. Men efter den händelsen slutade jag göra så. 😂
#20 Har kollat mattan igen och det ser lite bättre ut nu, när den torkat ur ordentligt. Skall göra en ny behandling i morgon. Fick faktiskt vätska på händerna igår- skruvgängorna på flaskan verkar inte sluta tätt, så det rann ur en del, och jag var på väg att gå och byta flaskan. Gick dock att rätta till, och jag tvättade händerna noga. Har inte haft några besvär av medlet, men tack för varningen.
Närå, bara man tvättar sig inom rimlig tid så är det ingen fara. Det är väl inget egentligen frätande i det, utan enzymer som bryter ner organiskt material - som hud. Man ska nog passa ögonen också.
- Redigerat 2025-11-10 09:44 av hemul
#11 ff Ytterligare en behandling av fläckarna med medlet plus tvållösning gjorde susen- nu är fläckarna borta, tack för råden! Nu gäller det bara att inte trampa i några fler hundblaffor…🙄
Grattis!
#24 👍