Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5362 ggr
Marcusjohnson717
0

Hjälp med vägg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag heter Marcus och är ny på detta forum. Jag är Medarbetare på modellbygge. Bor i en villa byggd -76 i Moholm, Töreboda. Huset är på 240 m2 och är ett mexitegelhus med låglutande papptak.

Nu är det så att jag har en hemsk och mörk väggpanel som sitter i min hall. Jag ska ljusa upp hallen med att riva loss panelen och måla samt göra fondvägg med tapet på två väggar. Då jag river ner ser jag att det suttit en gamal tapet innan. Panelerna är limmade och spikade. Min fråga är hur ska jag göra med underlaget? Kan jag slipa och få gott resultat att måla på eller ska jag bredspackla (helst inteGråter) Eller tapetsera med någon papp/tapet som är slät?

Jag bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut!

Tacksam för svar och idéer!

Marcus

Marcusjohnson717
0

Mer bilder

Marcusjohnson717
0

Och en till!

parsley
0

Det finns ju en sk "återställare", en slag kraftig tapet, som man kan använda för att få ett slätt underlag. Kolla med färgaffären  vad de säger. Bifogar en länk om produkten. Har inte använt den själv, så jag vet inte riktigt hur den fungerar i praktiken.

http://www.durosweden.se/kollektion/easycover.asp?si=15

Marcusjohnson717
0

Jo jag har läst om detta och det verkar ju som ett alternativ som är enkelt. Men går det med hjälp av spackel (ej bredspackling) och befintlig tapet få ett hyfsat resultat? Slarvar man med underlaget och målar syns det jätte tydligt. Nån som vet?

//Marcus

Sagakeramik
0

Ser lite jobbigt ut det där. Hur hårt sitter tapeten? Gammal tapet brukar ju ibland sitta rätt löst.

Alternativet är kanske att sätta på gipsskivor ovanpå och sen börja om från början igen… ifs inte så kul att spackla:(

Tom
0

Är underlager hårt eller mjukt?

Om det är mjukt så skulle jag nog satsa på nya gipsplattor på väggarna som sedan skarvspacklas före målning. En bonus med gipsplattor är att man får ett bättre brandskydd där de sitter vilket är extra viktigt i en hall.

Om väggarna är hårda är det bredspackling som borde vara det bästa.

Men allt beror så klart på hur illa det ser ut under och vilka andra förutsättningar som finns.

Marcusjohnson717
0

Underlaget är 9mm gips och 22 mm råspont bakom. Ingen standard idag precis. Dra på 6 mm renoveringsgips är inte att tänka på, orkar inte krångla med dörrkarmar och så.  Tapeten går nog att plocka ner om man fuktar den med sprayflaska och skrapar, men grejen är panelen som sitter har varit limmad, och när jag rivit bort panelen har tapet och gipspapp följt med och blottat gipsen totalt.

En idé som jag fick är att riva all befintlig gips och sätt ny 9,5 mm gips från byggmax och skarvspackla som Tom skriver, men blir det bra? Kommer spacklet att inte synas?

//Marcus

Tom
0

Det låter som den bästa idén tycker jag att ta bort gammalt och sätta dit nytt gips. Men du ska använda 13 mm gips som är standard.

Spacklet syns bara om du gör det slarvigt och inte slipar ordentligt…

Tom

Marcusjohnson717
0

Jag begav mig till cheapy för att köpa återställningstapet, då hittade jag något som heter målarfilt. Den är grundmålad för att slippa första sugande lagret. Den är ganska kraftig så den borde funka. Jag återkommer gärna om nån vill ha mer info när det är klart!

//Marcus

Tom
0

Klart att vi vill veta hur det går! :-)