Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3362 ggr
iken
1

Halogen vs lågenergilampa

Jag har en liknande golvlampa som denna, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80279183 hemma.

Prövade att sätta en helt vanlig lågenergilampa istället för halogenlampan och det funkade utmärkt. Min undran är, varför skriver Ikea i produktbeskrivningen Halogenglödlampa E27 Max 150W
Reflektor E14 Max 40W?

Varför sätta en halogen som drar 150W när man kan köpa en lågenergi på 20W-25W som ger nästan samma ljusstyrka men drar desto mindre el? Detsamma för reflektorn, varför inte 7-8W istället för 40W?

mariatingsund
0

din lampa har väl en transformator som drar el även när lampan är släckt? Det var inte svar på dina funderingar, ville bara nämna det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

iken
0

Nja, kanske man bör dra ut stickkontakten till den stora lampan eftersom jag ej använder den då.

Jag satte i en 7W energisparlampa i läslampa hållaren som jag köpte på Clasohlson för otroliga 79kr (dyrt). Men står det 7W så drar det ju 7W, eller hur? Så spar trots allt 33W i sekunden vilket i längden kan kompensera de 79 riksdalerna.

Niklas
0

#2: I princip skulle väl transformatorn kunna dra mer än 7 watt eftersom en del omvandlas till värme i den. Fast det ligger nog däromkring.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jabe
0

Hej!

Jag tror inte att det är finns någon transformator till den där lampan. Det brukar vara 230 Volts halogenlampor till den där typen av armatur.
Det som som man ljusreglerar med är troligen en "vanlig" dimmer av 230VAC typ. 

Man ska inte sätta in en lågenergilampa i den typen av armatur då lågenergilampor inte är avsedd att ljusregleras.

Att man skriver max X watt i produktbeskrivningen beror dels på att armaturen är byggd för att klara värmen från X Watt, dels på att dimmern inte klarar hur stora effekter som helst.

Hälsningar

Janne