Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5285 ggr
Sagakeramik
2008-08-17 19:51
0

sophus

Hej!

Jag och min man vill bygga ett litet hus för våran soptunna. Huset ska också kunna ha en extra sopsäck (brevid) och några hål där man kan stoppa sortera glas, metall och sånt i. Någon som har något bra tips på hur ett sådant hus kan täkas se ut?

/Saga

Marcusjohnson717
2008-08-20 21:08
0

Hmm… först undrar jag vad du menar med hål att stoppa sopsortering i - är det innefrån eller utifrån? Ska det vara en bänk med hål i med kärl under? Sen är det hur stor plats har ni? Ska det vara så stort att ni kan gå in i det? Jag fick en tanke att man stolpar upp ett hus med ex trädgårdsplattor i botten. Klär in med gles panel (så lukt m.m. kan vädras ur!) Nån form av dörr som gör det lätt att skuva ut sopkärlet och sen sätter dit sopsäckshållare och övriga kärl som behövs för sortering. Sen är det hur man vill att det ska gå för stil? Ska det matcha huset eller bara det är billigt och funktionabelt?

Fundera lite så kan jag tänka mig att tycka lite tillFlört.

//Marcus

Sagakeramik
2008-08-21 22:08
0

Jag har nog inte riktigt klart för mig hur de där hålen ska se ut eller funka. Men jag tror inte det är så bra med hål och en bänk under eftersom det är lätt att det regnar ner i dom då.  Jag tänkte man kunde ha hål i väggen och sen kärlen innanför.

Jag har kommit så långt att jag tror det blir metallplintar som man slår ner , trädgårdsplattor i mitten där soptunnan ska stå. Men jag tror inte riktigt man behöver gå in i det utan mer kunna sträcka sig in och ta ut soptunnan och extrapåsen.

Det där med att ha det lite glesare var ju en tanke jag inte funderat på.

Ja det är det där med stil. Huste vi själva bor i är etternit men ska göras om till vit puts och svart pannplåt. Vi har lite svart pannplåt kvar från ett annat bygge som man skulle kunna använda till sophuset. Vitt hade jag tänkt måla det och sen plantera nån klätterväxt som får slingra sig runt det hela. Men det kunde ju vara kul att spejsa loss lite nu när det är ett lite mindre projekt där man inte behöver vara så seriös:)

Tack för tipsen:D