Alger på balkong?
Jag har ett problem. På balkongen så växer det alger (tror jag). Det är trägolv och det va grönt redan när jag o min sambo flyttade in. Vi har inte tänkt så mycket på det då vi inte använt balkongen alls. Men nu på sommaren när det har varit varmt så har det luktat lite latjo från balkongen och jag kom fram till att det måste vara det gröna på golvet som luktar.
Pratade med en kompis till mig som konstaterade att det var alger. Men hon visste inte hur jag skulle göra för att få bort det. Är det någon som vet hur man ska göra?
Vi bor på andra våningen så jag har ingen lust att hälla ut en massa olika medel så att det börjar rinna ner till grannen under. Provade att ta en rotborste o gnugga när träet var blött, men det ger ingen direkt effekt.

Vi hade samma problem på våran balkong, med vår balkong är i metall/cement så jag kan tyvärr inte hjälpa direkt.
För oss gick de bort direkt med diskmedel i en hink med vatten & skrubba med svamp.
Men trä är som sagt ett helt annat material ju
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Synd att den inte är i betong. Varför gör man inte balkonger med tak överallt?!
Det kanske är lika lätt som med eran balkong. Men jag vågar inte prova förrän nån ger nåt förslag. Vill ju inte förstöra nåt.

Har du tur så är det oftast trätrall lagt och det brukar gå att lyfta bort. Brukar vara det så man ska kunna städa även under trägolvet. I så fall kan du ju ta ner det i tvättstugan och göra rent det där med algmedel eller klorin. Men så enkelt är det kanske inte.

#3 Nej, så enkelt är det inte. Det är trähus vi bor i, och någon trall finns inte. Balkongen är gjord av trä helt o hållet. Sen har vi ingen tvättstuga heller. Bara ett trångt badrum med både tvättmaskin o torkskåp. Vågar man hälla på klorin ändå tro? Det ligger plåt under balkongen för att det inte ska rasa ner en massa skräp o annat till grannen under. Men jag är ändå rädd att hälla ut nåt på golvet ifall det skulle hamna på nån av de när de rör sig ute på gräset (hon har barn med leksaker o sånt ute för det mesta).

Jag tycker att du ska tala med din granne som bor under och berätta om ditt problem och komma överens om en tid då du kan borsta bort smuts och eventuellt alger från din balkong. Köp algmedel, gummihandskar och en rotborste. Du behöver inte hälla ut det på golvet, bara doppa borsten. Men det stänker lite, så kan du använda någon byggplast att skydda omgivningen, då gör det.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#5 Tänk att du alltid har en fiffig lösning. Helt otroligt! =) Antar att man får tag på algmedel i en vanlig matbutik kanske? Eller nån form av bygg handel… typ Bauhaus?
#6 Det kan också gå bra med vanlig grönsåpa i varmvatten och skrubba med borste, jag använder det till mitt "vita" på huset. Men det kanske är för lite "krut" i såpa till ditt golv. Se bara upp med glasrutor om du använder algmedel…..jag stänkte på ett fönster en gång, och trots att jag sköljde ordentligt så blev det mycket jobb med att få fönstret snyggt igen. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#7 Grönsåpa ska jag prova. Köpte det precis för att rengöra tältet som blivit mögligt =(
Ska tänka på att inte skvätta så mycket.
Tack för tipsen hörni!!!

Fick förresten höra att vanligt diskmedel - YES ska vara lika bra som algmedel enligt en undersökning. Tror det var från ett tv-program mina släktinagr hade sett/hört det. De protesterade i alla fall när jag skulle köpa mer algmedel före målningen. Ska i alla fall själv prova med det.
Kaustiksoda är helt klart det effektivaste mot den typen av beväxning.