Hyra ut sommarhus
Har ni några tips och erfarenheter av förmedlingar som kan hyra ut ett sommarhus.
* Vad brukar förmedlingen ta betalt? Fast eller enbart provision?
* Brukar förmedlingarna ha försäkringar för om något går sönder i huset eller täcker min hemförsäkring detta?
* Kan man själv bestämma vilken typ av människor som får hyra, så man slipper värsta partygängen?
* Kan förmedlingen ge ut nycklar och kontrollera städningen?
Mvh // Johan
Du måste med stor sannolikhet teckna en speciell försäkring. Förslitningen blir mycket högre vid uthyrning. Du kan antagligen välja att inte få rökare eller pälsdjur men jag är inte säker på att du kan styra mycket mer än så. Beträffande nycklar och städning tror jag att det varierar beroende på vilka du använder.
Jag sökte efter stugförmedling på Google och fick rätt många träffar över hela landet. Det finns säkert i Gula sidorna också.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag beslutade mig för första året i år att börja hyra ut min stuga. Föräldrarna har hyrt ut sitt hus under många år, tills de i år beslutade sig för att bygga nytt.
Den uthyraren de använde tog ca 40-50% av intäkterna, vilket jag tyckte var lite mycket.
Själv använder jag mig av http://www.mellbystrandsuthyrning.se/. Webbsidorna ser kanske inte mycket ut för världen, men han som driver företaget är mycket duktig på att göra sitt jobb, dvs. att få stugan uthyrd. Min förmedlare tar 20% av hyresintäkterna för besväret.
Har något i bakhuvudet om att man som stugförmedlare är tvungen att ha en extraförsäkring tecknad för objeklten de förmedlar. Annars gäller i övrigt fastighetens vanliga försäkring. Jag ser det som uthyrarens roll att:
1. Se till att de som hyr stugan matchar den profiul på hyrsegäster som du som uthyrare önskar.
2. Finns på plats, eller kan nås för att dela ut nycklar, ta haned om oförutsedda händelser, t.ex. om en kyl eller TV skulle gå sönder samt kontrollera städningen mellan hyresgäster.
I mitt fall sköter förmedlaren all kontakt med "slutkunden" och gör även inspektion mellan hyresgästerna. Jag litar på hans omdöme så han har förtroende att göra utlägg, exempelvis om gasolen skulle ta slut eller något gå sönder, att göra bedömningen om detär något som skall vänta på att lagas, repareras direkt, eller bytas ut. Ren skadegörelse har jag för mig läggs direkt på hyreskostnaden.
Här är mitt hus som jag marknadsför på egen adress, men för bokning får man vända sig till min förmedlare.

Har en kompis som tidigare hyrde ut ett hus i Sälen. Han slutade dock hyra ut det pga att det var ganska mycket jobb och ganska mycket slitage på huset. Blev många resor för att fixa trasiga kranar, tv-apparater som gick sönder osv. Men gissar att mycket hänger på vilken förmedlare man anlitar och vilka hyresgäster man har.
Oskar
#2: Tack. Huset vi vill hyra ut ligger faktiskt i Båstad, så det kanske kan vara aktuellt med dom.
Mvh // Johan

Härligt, säg till om du vill vara med och dela adressen. :O) Strandstugan.se, men det kanske inte ar aktuellt?
Nja.. Det är inte på stranden utan snarare en bit upp på åsen. Däremot tvivlar jag på lockningseffekten med domänen as-stugan.se.. :)
Mvh // Johan