Mångfunktionellt vardagsrum
Hej!
Jag ska flytta in i en 59 kvm stor två och behöver lite tips på hur jag kan inreda mitt vardagsrum (se bild) Vardagsrummet kommer att ha vita tapeter med struktur och trägolv. Det jag skulle behöva ha i vardagsrummet är tv-hörna, matplats och dator-hörna. Ganska många funktioner alltså och jag vill inte att det ska plottrigt ut.
Några tips på vad jag kan göra?
Erika

Har du möbler eller ska du köpa? Bärbar eller stationär dator?

Här är möblerna som ska in:
I alla fall. De mobler jag har hittills ar:
-60-tals soffa som ar typ 1,5 m lang
- tv-bank fran IKEA pa hjul
- stor tavla (ca 1,5 meter i langd och 1 meter bred) med en manga-figur i rott/blatt/svart.
- liten datorbank fran IKEA (ca 1 meter lang) med stol
Vad jag behover skaffa mig ar:
-matbord (jag har redan fyra bla stolar i gammaldags stil)
-soffbord
-andra grejer som jag har glomt
Datorn som jag har ar stationar.
Hoppas att du har nat bra tips! Jag tycker att det ar jattesvart.
parsley, en liten fråga. Skriver du både frågor och svar till dig själv…?
Tom, eftersom inte jag lyckades svara på parsleys inlägg så hjälpte hon mig att lägga in mitt svar! TACK, Parsley!
Några tips på hur jag kan designa ett mångfunktionellt vardagsrum?

Jag hjälpte eriny att lägga ut hennes svar, så fler än jag kan ta sig en funderare på hur vardagsrummet ska möbleras.
Du har ju inte så mycket möbler och prydnadssaker vad det verkar, så det verkar inte vara så stor risk att du knör in för mycket på liten yta. Matsalsbordet vid fönstret är ju en klassisk placering. Hittar du inget bra bord med en gång så kan en duk göra underverk. Ev kan man ju även sy överdrag till stolarna om man vill ha det enhetligt. Soffan och TV:n placeras så de står vettigt i förhållande till varandra. Tavlan kan hänga över soffan eller få en placering som blickfång på en vägg. Det är ganska lätt att bära runt och tavla och kolla var den passar bäst- :)
Datorer har däremot en förmåga att plottra till det, så det smartaste om man vill ha ett snyggt vardagsrum är kanske att se om man kan hitta ett annat ställe att ha datorn på.
Det brukar finnas heminredningstidningar för hemlån på biblioteket, så det kan ju du kolla efter när du har möjlighet. Kolla även på hemsidorna för t ex Allt i hemmet, Sköna hem och "Hus och Hem" om du kan hitta något där, ev kan det även finnas någon inf på ICA-kuriren och Hemmets Journals hemsidor. Kan tyvärr inte länka men det är ju inga problem att googla fram till resp hemsida. Och glöm inte att söka igenom "hemmet i fokus" och se vad du hittar där.
Tack Parsley! Bra tips angående datorn. Jag ska se om det får plats i hallen som är ganska lång och vid. :)
Kommer att springa till biblioteket så fort jag är hemma i Sverige igen!