Underhållsfriare altan?
Jag ville ha en i betong och stål, precis som jag gillar stenhus med fasadtegel bättre än trä, men byggfirman sände en snickare och då blev det trä att underhålla, dyrt och tidsödande. Har jag rätt eller rätt?
Om du ringt en firma och beställt altan i betong och stål och de skickar en snickare som bygger i trä så borde du väl reklamera arbetet…?
Är det inte hyresvärden som står för altanbyggnaden i vilket fall som helst? Man brukar inte få bygga hur man vill på en hyresrätt.
Tom
Altanen var klar men behövde nytt golv, väggar/räcken och tak. Byggare hade olika ideer om vad som kunde göras, dumt nog kollade ingen bygglovet, efteråt såg vi att den byggts på bostadsyta som bör byggas in istället. I 08 får man vara glad om någon har tid, så efter år av väntan blev det akut och vi fick ta den som kom från byggfirman. Bättre än inget men nästa gång blir det nog mer GDS. Det är snyggt, frågan är om det kan vara bättre med annat material.
Har jag en hyresrätt?
#3, Det står troligen på inbetalningskorten för månadsavgiften/hyran om det är en hyresrätt eller bostadsrätt. Står det "hyra" är det en hyresrätt och står det "avgift" är det en Brf.
Men är du osäker kan du vara ganska säker på att det är en hyresrätt eftersom det är en helt annan procedur när man flyttar in i en bostadsrätt. Du måste i de flesta fall betala någonting (vitt) för bostadsrätten och det gör du inte för en hyresrätt.
Så det är med största säkerhet en hyresrätt.
Tom

Vad har hyra med ämnet att göra, såvitt jag vet har jag aldrig skrivit att jag hyr något, men om du inte vet Tompa så kan ägare och gäster bestämma hur de vill med avtal, fast det får du nog lära dig i en ny tråd:)
Underhållsfriare altan?
Jag ville ha en i betong och stål, precis som jag gillar stenhus med fasadtegel bättre än trä, men byggfirman sände en snickare och då blev det trä att underhålla, dyrt och tidsödande. Har jag rätt eller rätt?
#7,
Thompa, Jag har inte en aning om vad hyra har med ämnet att göra men om du inte tycker att det passar in ska du väl för tusan låta bli att fråga! ;-)
Tom