Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1304 ggr
Enrik_Naggande_god
0

Trätokiga svenskar?

Under ett tidsödande slit att olja in 100 kvm, blev jag hindrad att göra att annat, för att hinna före regnen och är inte helt klar än. Trevligt att jobba ute också men jag hade inga fritidsproblem innan.

Nästan alla nya hus är trähus, nästan allt som svenskar bygger till görs i trä, är det en prisfråga, okunskap, så mycket lättare att bygga eller snyggare, har man tid att klara allt underhåll?

Annars måste väl trä vara det sämsta som finns om man inte kostar på hållbara träslag. Sten, stål och betong kräver inte detta timsugande efter, som man bygger i södra EU, ifall man låter bli platta tak.

Lättare att riva kan vara en fördel, om det inte ruttnat bort innan.
Eller överdriver jag, eller de som tycker att man ska olja in allt varje eller vartannat år?

Målar man fönster räknar jag med att det ska hålla tio år, så det kanske är bättre att toppa oljan med färg eller lack på impregnerat trä?

Sådant trä kan dessutom innehålla gifter som helst inte ska ut, inget för ex. en barnsandlåda, det finns trärena att köpa, inte av de snyggaste modellerna tyvärr.

Tom
0

…och frågan var vad?

Queball
0

Samma som i alla andra trådar, fast allt på en gång…

AndersE
0

För att kunna svara på frågan "trätokiga svenskar?" bör man bl.a veta vad som avses med svenskar…

Förmodligen använder Enrik SD uttolkning. Dvs det är den som anser sig vara svensk och av andra anses vara svensk. Vilka de andra är är oklart - möjligen kan det vara SD partistyrelse…

Ja, så på "A" tror jag jag svarar: -Vet ej!

Leica
0

Jag skulle gissa att bakgrunden till att trä är ett av de vanligaste byggmaterialen i Sverige är historisk- förr använde man sig av det som fanns att tillgå - i Sverige finns mycket skog (och i Danmark finns mindre skog och mindre trähus, väl?). Jag skulle gissa att det helt enkelt svensk tradition att använda trä som byggmaterial. Och traditioner är nog mer hållbart än lathet ;-)

Tom, Queball, AndersE..: Hey, calm down! Alla formulerar sig inte likadant, men nu börjar jag tröttna på ert ständiga dissande av allt vad Enrik skriver. Jag vill tro att Hemmet iFokus är en trevlig plats där man är artig mot varandra - jag har ingen lust att läsa era ironiska kommentarer..
Var bara tvungen att säga ifrån.

AndersE
0

#4 Du har helt rätt!

Enrik_Naggande_god
0

Det som är frågan brukar vara meningen före ett frågetecken, folk utan eget foto tycks begripa det.

Såvitt jag vet är Anders älsklingar inte trätokiga och vi kan inte utreda 130+ kulturer, det leder för långt. Skåningar bygger mer i sten.

Folk med pengar i ex. Djursholm tycks strunta i tradition och bygga i sten, istället fick man in en massa radon i väggarna, förutom det i marken där. Som vanligt är det väl pengarna som avgör. Även för mig som inte gärna vill bygga långt över marknadsvärde, för köpare ser ofta ingen skillnad och verkar nästan mer rädda för stenhus ibland. Men det vet väl du Tompa som är i speckarbranchen.

AndersE
0

#6 Ett problem är att de flesta av dina meningar med frågetecken innehåller en rad påståenden (många tvivelaktiga) och flera frågor.

Exempel:

"Nästan alla nya hus är trähus, nästan allt som svenskar bygger till görs i trä, är det en prisfråga, okunskap, så mycket lättare att bygga eller snyggare, har man tid att klara allt underhåll?"

Hur ska den besvaras? Ska man bemöta dina påståenden, som kanske är frågor, eftersom det avslutas med ett frågetecken? Och sedan följer minst fem olika frågor.

Det är ytterst få av dina inlägg där det är enkelt att förstå vad du egentligen frågar om. I de flesta blandar du dessutom in några utlänningsfientliga delar så att man blir förbannad.

Jag har så otroligt svårt att tro på att du faktiskt vill ha något svar…

Sedan undrar jag - vilka är mina älsklingar?

Det vet du inget om - och ska inte uttala dig om det heller!

Queball
0

Leica du har helt rätt, vi skall vara artiga mot varandra.
Jag älskar att dela med mig av min kunskap, det är
väldigt tillfredställande att hjälpa andra människor.

Men om du läser alla trådar Enrik startat med frågor, så skall
du se att jag, Tom och AndersE artigt besvarat fler frågor
än vi dissat!

Inget svar, vad jag vet har tillfredställt Enrik. Varenda
gång startas en ny tråd, något omformulerad men i
princip samma fråga.

Enrik du använder enligt egen uppgift inte heller ditt eget
foto som Avatar. Trots min avsaknad av eget foto så har
jag ett flertal gånger förstått din fråga. Vad jag vet så har
Tom och AndersE bild på sig själva som avatarer.