Olja eller Pellets eller ?????
Vi har olja just nu och tänker som tidigast nästa år byta till något annat. Vi har bestämt oss för pellets men naturligtvis undrar man om man gjort det rätta valet. Vad säger ni ??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag valde själv fjärrvärme för två år sedan. Nöjd.
Jag upplever att det har varit billigt, och det är otroligt lättskött. Enda nackdelen är väl att man är låst till en leverantör…
Pellets är nog det bästa utav dem två. Sen finns det ju jord, berg, och luftvärme.
Du kan också elda med havre som är väldigt billigt men det blir en hel del slagg att ta hand om.
Är inte olja det dyraste alternativet idag? Nån som vet!
Själv har jag som AndersE fjärrvärme.
Fjärrvärme till villor?
Brukar inte ligga nära ett nät.
Pellets är billigt nu och lär gå upp, är lite bök med säckar och aska. Värmepump och solceller vill jag ha, det senare är inte så bra än.

Jag valde bergvärmepump för två år sedan.
Vi hade olja tidigare och skillnaden är stor.
- ca 1/3 i uppvärmingskostnader jämfört med oljan för oss
- mycket renare, pannrummet är numera fritt från sot, lukt och oväsen och kan användas till annat.
- ingen tank som tar plats och kräver underhåll
- underhållsfritt, ingen service av brännare, ingen sotning av panna och skorsten, inget bränsle som skall fyllas på
med pellets får du nog bara den första av dessa punkter. Fast om man inte behöver pannrummet till något annat och gillar service är det nog ok. Pellets är väl en mindre investering dessutom.
#3 Det finns massor med villor som är anslutna till fjärrvärme. Och många som inte är anslutna men som har möjligheten. Det har ju bara med att göra var man bor.
En sak man ska vara medveten om då man lämnar oljeeldning och inte eldar annat är att skorstenen blir kall. Det kan få olika konsekvenser. Man bör kanske skaffa ett regnskydd till skorstenen och man bör se upp så man inte får fukt- och ventilationsproblem - särskilt i kallvindsutrymmet.
Gamla hus har hela fuktskyddet och ventilationen uppbyggd på den varma skorstenen…

#5 Bra påpekat, Anders!
Så egentligen borde man elda även på sommaren för att huset ska må bra?
Tom
- På sommaren sker normalt ingen kondensbildning - åtminstone inte långvarigt.
- Det är vanligare med öppna fönster på sommaren än på vintern.
- Slutligen är skillnaden mellan ytter- och innertemperatur normalt mindre på sommaren än på vintern…

Gasvärme är väl vanligt att få in i Skåne, i 08 är fjärrvärme ovanligt för villor, grupphusområden vet jag bara.
#9 Jag bor i Skåne, i villa, ej i grupphusområde - och jag har fjärrvärme.
Mitt förra boende var också i Skåne, i villa, ej i grupphusområde - där hade jag olja men fjärrvärme fanns i gatan och jag övervägde anslutning.
Gasvärme har jag aldrig haft - eller haft möjlighet att få.
I 08 menar man att det är för dyrt till villor, små hyrefastigheter fick betala minst 100.000 förut för anslutning.
Jag tror det kostade ca 50.000 för oss - inklusive allt.
Saken är den att vi har Olja nu och vill buta till något MYCKET billigare.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Åkarbrasor? 
Just nu är nog Pellets billigast men försök att gissa om framtiden, mycket billigare finns inte utan en stor investering, eller flytta till värmen. På en populär ö har man varken värmeaggregat eller AC:-)