Taxeringsvärdet
Jag har läst att det inte finns något straff för att inte vara helt sanningsenlig när man fyller i sin fastighetstaxering. Är det någon som vet om det stämmer?
Annars är det ju bara att ljuga för allt vad tygeln håller och spara in några (onödiga!) skattepengar.
Tom
som tycker att fastighetsskatt är vansinnigt ologiskt!
Det är jag också nyfiken på.
Jag blev glad när jag såg att man kan få skatten sänkt ifall man har uppmätt radonvärden över gränsvärdena. Äntligen något bra med radon.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag hinner bara göra en snabbkoll nu. Men så här uppfattar jag det.
Taxeringen av hus faller in under taxeringslagen och som husägare så är det du som är skyldig att lämna in riktiga uppgifter som underlag till taxeringen.
Enligt taxeringslagen 5 kap 1-2§§ framkommer det att om den skattskyldige(husägaren) har lämnat en oriktig uppgift till ledning för taxeringen skall ett skattetillägg tas ut.
En uppgift skall anses vara oriktig om det klart framgår att en uppgift som den skattskyldige har lämnat är felaktig eller är utelämnad.
Sedan är ju lagtext och praxis inte alltid precis samma sak, men helt klart är det en intressant diskussion huruvida mindre sanningar aldrig kommer fram vid taxeringen och huruvida dessa skall anses vara en tillräcklig oriktig uppgift för att ett skattetillägg skall kunna tas ut. Skulle ha varit kul att söka rättssfall om detta, skall se om jag får trist i helgen då kanske jag gör en sökräd.
Ytterligare en fråga i anslutning till taxeringsvärdet: Jag köpte hus i somras. När jag fick hem papper i denna veckan så ser jag att taxeringsvärdet som angavs vid visningen är 270 000 lägre än det som anges i mina papper.
Det gör väl ändå en skillnad på 2700:- per år i kostnader, kan man på något sätt kräva en kompensation för detta?
/ekis
Hmm, inser att jag har läst fel på pappren… Det är en höjning på 270 000….
/ekis
#3 & #4, ekis, är inte det samma sak? Tankeloop?
Tom