Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3135 ggr
Jenahbella
0

hjälp! gardiner!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag skulle behöva hjälp med va jag ska ha för gardiner i mitt fönster..
eller om jag ens ska ha några? ;)
väggen är rundad och fönstren små och smala…

parsley
0

Rullgardin i 1700-talsmodell eller några små draperade gardiner i tunt vitt tyg.

blondifire
0

bambu rullar elr mörka träpersiennersom du fäster på väggen skulle bli snyggt o inte vara i vägen för ev saker i fönstrena.då kan du ha dom nerdragna i olika höjder, skitsnyggt..

S*Winsnes Wilda

[Asta]
0

Om det inte behövs för insyn eller dylikt hade jag nog skippat gardiner. Hellre hängt upp några roliga tavlor eller något annat blickfång mellan fönsterna.

Om du vill ha gardiner håller jag med båda ovanstående. En tredje variant är att ha långa tunna vita gardiner som du i princip täcker väggarna med.

AlbaStiffler
0

Rullgardiner röstar jag åxå på.

Finns ett par rätt snygga på IKEA som vi köpt. De är lixom lite nätiga och släpper därmed igenom ljuset men bländar bort solen. Så man har fortfarande en "öppen" sikt.

Vi har modifierat våra, dvs sågat av dem och klippt dem smalare för att de ska passa våra fönster. Lite knep och knåp men det funkade och blev superbra! :) I övrigt gillar jag knappt att ha gardiner, det skymmer lixom utsikten!

Jenahbella
0

jaa :) jag vill ju ha kvar ljuset :)
de blir nog några ljusa rullgardiner :D
tack för tipsen! :D

Niklas
0

Jag tycker kappor enbart för att behålla ljuset in.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Jenahbella
0

#6 jo jag funderade på de först.. men då försvinnen de övre fönstret å jag tycker de e lite charmigt :D
sätter ja upp någon slags rullgardin kan jag fästa den lite högre upp :)

mariatingsund
0

jag hade nog kunnat tänka mig såna skira gardiner som jag bifogar bild på här

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jenahbella
0

#8 de tyget skulle ju vara perfekt för mina gardiner (om jag inte köper rullgardiner) :D tack så mkt!

mariatingsund
0

Annars finns rätt trevliga spetsgardiner på Ikea som kostar 7 Kr (!)/meter.

jand
0

Jag är helt kär i tunna vita gardiner som hänger från tak till golv längs stora väggar. Tror det skulle vara väldigt snyggt på din vägg oxå. Det ska vara flera stora tygstycken så att de rynkar sig mkt men oxå så att man kan dra dem från och för fönstren. Man ser det mkt i inredningsprogram nuförtiden där de går längs hela väggar och även fortsätter runt hörn. Det höjer takhöjden och hela rummet. Sovrummet i Sommartorpet har en liknande lösning tex! 

Vi satte precis upp sådana i vårt sovrum och det blev så himla snyggt! Köpte tyg på IKEA för typ 39 kr/m. (det för 7 kr /m som nämns ovan var inte snyggt tyckte jag.. sorry)

Kanske lite trixigt med tanke på att din vägg böjer sig men det finns ju skenor och vajrar man kan fästa i taket som kan böjas. KOlla med Hemtex, där hittade vi de snyggaste och billigaste skenorna.

Jenahbella
0

#11 har du ingen bild så man får se? :)

mariatingsund
0

den bilden är från svt sommartorpets hemsida.

Jenahbella
0

de va jättefint :D
skulle nog funka i mitt vardagsrum! :)
där e de högt till tak, och de skulle få en häftig effekt!

jand
0

ja jag kan lova att effeken är stor, det är otroligt vilken skillnad det gör! jag kommer aldrig mer att sätta gardinstänger i höjd med fönstret..!

[Asta]
0

Det var precis det jag menade i mitt första inlägg också.

Ioma
0

Strunta i gardiner och skaffa storta klätterväxter som man draperar runt en tråd som man fäst där man vill att växten ska klättra.

Ett sådant ställe är perfekt för Hoya Carnosa t ex. De får även otroligt vackra blommor.

Gå in på www.hoyaforumet.se om du vill hitta någon sort som passar. Det finns ju många så man kan ju få lite olika färger o så ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Jenahbella
0

#17 vet du att jag va hos min sambos bror igår och hans fru tyckte med att jag skulle köpa växter! lite läskigt :D ska kolla upp de genast! :D TACK :D

kristinah
0

Jag tror faktiskt att jag skulle välja att hänga några färgglada men inte allför mörka gardinlängder mellan fönstren, gardiner som skulle gå ända från tak ner till golv, alternativt tavlor eller stora växter. Jag skulle inte stänga ut ljuset. Lycka till iaf.

Ioma
0

hihi Jag har växtmani så det är min högsta dröm att kunna göra så men min make är inte så förtjust i tanken plus att jag vill vänta tills vi har ett eget hus.

Lycka till!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se