asbest
Hur vet man om det finns asbest i ett hus ( i detta fall ett hus med bostadsrättslägenheter)? Stämmer det att det är vanligt i 30-40-talshus?
//Orolig

Vanligast är väl i fasad- eller takbeklädnad, och då syns det väl? Eller tänker du asbest någon annanstans?

Jo, i fasaden vet jag också hur det ser ut (såna där gråa plattor, eller hur?) Och det är det definitivt inte.
Det var någon som bara råkade säga det idag på lunchen, att det är vanligt med asbest i 30-40-talshus. Det kanske inte ligger så mycket i det. Men därav min oro.

Asbest har väl också använts som isolering, exempelvis av rör?
Enklast är att du ringer till kommunen och säger att du vill göra en asbestmätning. Då får du hemskickat ett par dosor som du placerar enligt medföljande instruktioner. Efter två eller tre månader tar du ner och skickar tillbaks dem. Sen får du svaret efter några veckor. Ett enkelt men långsamt sätt att få svar.
Vänliga hälsningar
Niklas

#4 Trodde det var radon man mätte på det sättet. Funkar det för asbest?
Asbest är väl inte så farligt så länge det får vara ifred. Det är ju först när man börjar riva i det som det dammar.

Jag tror precis som tillalex i #5.
#5, 6: Jag satt och tänkte på annat när jag läste. Visst har ni rätt. Glöm #4 (om ni inte är intresserade av radonmätningar).
Vänliga hälsningar
Niklas

Okej. Jag tror inte heller det är så farligt om det inte dammar men jag får väl läsa på. Tack för alla svar (och bonuskunskaper om Radon…)
:) //Pernilla

Jasså, har du annat.iFokus när du läser?
;-))
#9: :-)) Ibland så. Jag har själv radon i huset som jag ska vädra ut så det var vad jag var inställd på.
Vänliga hälsningar
Niklas

Misstänker att jag kan ha det i källarväggarna (lättbetong) men ibland är det bättre att inte veta…
Jag nöjer mig med ordentlig ventilation och det bör man ju ha ändå.
#11: Radon är bra. :-) Jag såg på fastighetsdeklarationen som kom i går att man kan få sänkt taxeringsvärde om man har radon över gränsvärdena. Kolla snabbt så att du hinner sänka skatten om det är möjligt.
Som fastighetsägare är man skyldig att göra en mätning de närmaste åren.
Vänliga hälsningar
Niklas

#12 Bra ide, om mina värden inte räcker till kanske jag kan skicka burkarna till dig…
:-)