Brandrisker
Rena betonghus brinner dåligt och gamla trähus brinner fort, var hamnar då nybyggda trähus där en massa är sånt som brinner dåligt eller inte alls?

Ingen aning, men trä är väl alltid trä, eller? Beror väl på vad man fyller husen med för "bränsle" också. Betongmöbler brinner dåligt och många soffor och sängar brinner ganska bra.
Vad är det som "brinner dåligt eller inte alls" i nya trähus jämfört med gamla trähus?
Tom
Gipsskivor och mineralull brinner sämre än träflis i väggar och tak. Säljarna framhåller det, men jag tror inte på nya cellplastväggar. Stenhus däremot som man inte hittar så ofta, har ofta träväggar inne. Rena stenhus är sällsynta i Sverige, tvärtom i södra EU.
Bortse från möbler etc. som brinner lika överallt.
Så vad ville du egentligen veta? Din fråga är minst sagt luddig… eller har du redan svarat dig själv?
Tom
Frågan verkar vara var husen hamnar. Svaret borde bli; - Där de byggs…?
Ja visst ja. Men han kanske tänkte på prefabricerade hus som byggs någon annanstans…?
Tom
#6 Just det! Då hamnar de inte där de byggs…. utan där de placeras!

Hur brinner skitiga betonghus? Rena brinner ju tydligen dåligt.
Betonghus brinner dåligt och gamla trähus brinner fort, hur är då nybyggda trähus med en massa material som brinner dåligt eller inte alls?

Ja precis!
Det var en fråga om hussäljarna har rätt att nya trähus brinner dåligt, men vem kan veta det här.

#11 Rätt många här vet faktiskt.
Det du efterlyser finns att läsa i boverkets regelsamling
för byggande. Boverkets Byggnadsregler BBR
(BFS 1993:57 med ändringar t.o.m 2006:12)
Hela kapitel 5 avhandlar brandskydd.
Vill du utöver brandskyddsregler veta vilka normer som
gäller konstruktioners bärförmåga vid brand, skall du
läsa Boverkets konstruktionsregler BKR (BFS 1998:39)
Och svaret på min fråga är kortfattat vad?

Ja
Svaret på din fråga är 42.
Jag känner en kille som heter Kalle. Han brukar ligga under ett träd. Känner ni honom?
Tom
När det har brunnit står i allmänhet väggarna kvar, även om allting inuti är mer eller mindre förstört. Spelar inte så stor roll om man har stenväggar eller gipsplattor. Bara att riva ner skiten och börja om. Avfallet ska betalas enligt vikt när man för till avfallsstationen, så det blir inte billigt.
Med andra ord är det lika bra att så mycket som möjligt brinner om det en gång har blivit förstört. Talar av egen erfarenhet.
Vi funderar på att bygga nytt, brand verkar en fasa att allt försvinner, i hus av betong brinner nästan bara inredningen, väggar och det mesta blir kvar. Stenhus med träväggar inne är väl sämst i så fall om man inte vill ha ett skalhus kvar, men att stoppa en brand måste vara lättare i nyare hus eller bara betong. Vad hade ni?
Min sida Personligt är ändrad. Ni som verkar ha fritidsproblem utanför ämnet här kan få tips på andra sajter, om ni törs:)
Vi hade trähus med tegelfasad och väggarna stod kvar efter branden, medan taket föll in bitvis. Inredningen brann och därmed blev allt av värde förstört. Grundplattan och väggarna blev sot- och vattenskadade så det var bara att riva bort och börja om.
Grundplatta av betong måste rivas?
Usch det verkar hårt, hus får man ett nytt men bolagen prutar visst så man får lägga till, värst är väl alla prylar och minnen. En fördel med ex. Spanien, fast "to much Terracotta" sa en arabisk bekant. Om Lättbetong var lätt skulle jag vilja bygga ett hus själv, men den är tydligen så tung att det behövs lyftanordning för proffsen, eller vad Tom?
Skåningarna verkar bygga mer i sten, har man sten i innerväggar osso?
Att trähus "andas" och är hälsommare är visst en myt.
Ja, grundplattan måste rivas då mycket sotvatten trängt in i den och den lukten vill man inte ha i ett nytt hus, jag försäkrar.
#21, Lättbetong är lättare än vanlig betong men de finns i olika former. En balk i lättbetong kan vara ganska tung men en byggsten i lättbetong hanterar du ganska lätt ensam. Allt är relativt…
Tom

Nu tycker jag att vi kom ifrån ämnet lite.
Jag känner en kille som heter Kalle men han ligger uppe i trädet och tänker på Emma, för hon finns bara i fantasin. Under trädet ligger morfar…
"Emma finns bara i fantasin, men hon är fin…. tycker Ka-alle!"
Jojje Wadenius, eller…?
Kom från ämnet? Nää, det var ett direkt svar på Enriks kommentar…
Men jag kanske borde ha skrivit:
Där solen lyser blir det varmt och där skuggan lyser med sin frånvaro blir det det inte.
Jag kunde inte riktigt bestämma mig för vad som passade bäst i sammanhanget.
Tom
Ja det finns tydligen folk med fritidsproblem, här har ni en sajt åt er http://ruskigbuss.suddenlaunch.com/
På en byggsajt skrevs att en bit lättbetong väger 20 kg "Sen är det vikten per block. I sverige är 20 kg godkännt även om många murare tycker det är tungt. De utländska väger ofta 25.27 kg"

#26 …där skuggan lyser med sin frånvaro…
Intressant, var är det? Som jag ser det kan det vara varmt även där.
#25 Ja