frågor om renovering
Hej!
Vi har just köpt hus, vårt första! naturligtvis finns det vissa saker vi vill göra. Bland annat har tidigare ägare byggt ut lite, och på ett sådant sätt att vardagsrummet (litet) nu saknar fönster. Vill sätta in ett fönster men enda väggen det går på står en täljstenskamin mitt i. Är det problem att sätta in fönster så nära en kamin? (kommer inte att vara bakom men ganska nära på sidan)
Som det är nu är det ett trappsteg upp till utbyggnaden och ett litet valv in till den delen. Vi funderar på om man kan "dela" väggen vågrätt och på så sätt få in mer ljus till vardagsrummet och få lite mer rymd i båda rummen. kan man praktiskt göra detta?Väggen är ju en gammal yttervägg, har tänkt att ha "bjälkar" två eller tre för stöttning. Har ni några andra förslag på hur man kan göra?

Det finns fönster i massor av olika former idag, ni kanske kan välja några långsmala modeller ända ner till golvet som kommer lite ifrån kaminen, mest för synens skull. Täljstenkaminer brukar inte bli så himla varma vad jag vet, men ni kan känna det när ni eldar.
Ang yttervägg, jag själv skulle inte dela en sådan vägg horisontellt, inte ens med en massa bjälkar. Jag kan tänka att då måste ni ändra hela takkonstruktionen så väggen inte blir bärande. En skiss eller några bilder hade hjälp lite att förstå hur ni har det.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
En bjälke som hålls uppe av några pelare kan funka om ni vill dela ytterväggen.
Vänliga hälsningar
Niklas

tackar för svaren!
har tyvärr inga bilder än… vad är det för information du vill ha för att bättre förstå? huset är utbyggt till ett L, och där utbyggnader är var förr dörr ut till altan och ett fönster vilket gör att det nu inte finns något fönster i rummet. Då vardagsrummet och det allrum som finns i utbyggnade är små vill jag öppna upp, få in ljus och rymd genom att ta ner den aktuella väggen till hälften vågrätt.
Vad gäller hur utbyggnaden är gjord och hur det är fastsatt i den gamla delen kan jag tyvärr inte svara på.