Kabeldragning och tomtgränser
I vårt område dras det kabel för bredband för dem som vill ha det. Vi har valt att avstå. Jag tycker inte att kabel låter som framtidens melodi. Inte med tanke på vad det kostar och vad som händer inom trådlöst bredband.
Hur som helst, jag undrar om någon vet vad som gäller beträffande kabeldragningen. När de la ut kablarna till granfastigheten på marken hamnade den till stora delar på vår tomt. Jag sa till och de flyttade över den till grannen. Nu när de har börjat gräva ser jag att de i alla fall har hamnat rätt snett. Hålet går lite kors och tvärs över tomtgränserna.
Jag tycker att det vore onödigt om kabeln hamnade på vår sida i och med att vi inte ska nyttja den. Vem vet, en vacker dag kanske vi får för oss att sätta upp staket och då kan stolparna hamna där kabeln går. Har de någon rätt att dra kabeln över vår mark eller kan jag be dem flytta hålet och vänta mig att de gör det?
Vänliga hälsningar
Niklas
Hur kan du tacka nej till riktigt fiberbredband? Jag som håller på att lobbar för att vi ska installera det i vår fastighet…
Mvh // Johan
#1: Jag har 2 megabit ADSL från Telia och är mer än nöjd med det. Jag ser ingen mening med att betala omkring 10000 för att få det indraget och en löpande månadsavgift för något jag inte behöver.
Tidigare hade jag 0,5 megabit och var nöjd. Att jag uppgraderade berodde på att jag fick det till en lägre kostnad. Jag skickar nästan bara text över nätet. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
De har inte någon rätt att dra en kabel på din tomt utan ett servitut som du måste skriva under. Kommunen är väl de enda som kan göra vad de vill och i det här fallet är det väl ett privat företag?
Säg åt dem att de tar bort kabeln omedelbart och att de återställer marken så som den var innan.
Tom

Eller så snor du bredband gratis. Du har ju en kabel på tomten…
Oskar
Jag dubbelkollade med Lantmäterienheten på Täby Kommun och de sa att ett företag aldrig får dra en kabel över någon annans tomt utan markägarens tillstånd.
De sa även att det aldrig har skrivits in några servitut hos dem om liknande kablar utan att företag och markägare brukar skriva avtal som reglerar kabeln. Han sa också att han hade hört att det är vissa fräcka företag som drar kabel utan tillstånd och hoppas att ingen ska opponera sig.
Tom
Tack för svaren! Det ordnade sig. De flyttade sina hål. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Annars kan man kanske begära markhyra