Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 6464 ggr
[maffiapudeln]
0

inredningstips till ungdomsrum!

Hej hopp!

Är en tjej på 14 år som snart ska få fixa om i mitt rum. Det ser väl redan okej ut, men inte så "snyggt" som jag vill ha det, för opersonligt liksom.

Jag har funderat på att ha en svart vägg och tre turkosa (det är ett ljust rum, så det borde funka) och ha lite vita, svarta, turkosa och limegröna detaljer. Låter det vettigt? ^^

Men.. Jag har en stor röd hamsterbur som inte alls matchar in i mina tankar *s* Kommer antagligen att fortsätta med smådjur, och jag har inte hittat en så stor bur i en bättre färg =/ Kommer den störa jättemycket tror ni?

Är det bäst att tapetsera den svarta väggen så att man kan riva bort tapeten ifall man skulle vilja måla om igen (för det verkar ju lite knepigt att måla över en kolsvart vägg?)

Andra tips på färger mottages också ;)

parsley
2

Det går att måla över en kolsvart vägg, men det tar längre tid och går åt mer färg, eftersom man kanske måste måla fler gånger för att få den nya färgen att täcka. Men kolla gärna på tapeter också. Har du tänkt att måla de turkosa väggarna eller tapetsera dem? Tycker det låter som du tänkt igenom vad du vill ha och vad gäller hamsterburen så måste man ju faktiskt få tillåta sig lite "personliga" grejer även om de inte matchar inredningen perfekt.

LinneaG
1

Min syster har kanon snyggt i sitt rum, hon är också 14 år.

Alla väggar utom en har en väldigt ljusbrun/beige färg och en fondvägg med en mök tapet, grunden är mörkbrun och ett mönster i svart. Allt i rummet matchar det svarta eller bruna, och är bara vita möbler.

Buren kanske går att måla om?

[maffiapudeln]
0

#1 Det har du iofs rätt i ;) Jag vet inte om det blir tapeter eller färg än, det får mamma och pappa bestämma ;)

2# Tror tyvärr inte att det blir så snyggt att måla om den =/

[tiiia]
0

#3 kan du inte sätta "plastfilm" över kanterna på botten då? Brukar ju finnas i massa olika färger (ogenomskinliga alltså) och kostar inte särskillt mkt.

[maffiapudeln]
0

#4 Smart det kanske jag skulle kunna göra ^^

Rita-S
0

är det botten eller sprinklarna på hamsterburen som är röda? om det är plastbotten kan du nog limma på vaxduk eller vad som helst av lite mer hållbara tapeter på utsidan så lände hamstern inte får tag på det :) Om det är sprinklarna finns det metall-lack på sprejburk men det lär knappast va utan giftstoffer och det vill man inte ha till hamstrarna vet jag. annars kanske du kunne smyga inn röda detaljer? Rött och svart är ju jättesnyggt tilsammans, och man kan då, om man tycker om det, köra inn en asiatisk stil på det hela då även japanska prylar finns att få i rött och svart som det värkar som dom är mycket förtjusta i ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[maffiapudeln]
0

#6 Det är själva bottnen ja ^^ Funderar på att ha lite röda detaljer till faktiskt :)

blondifire
0

nåt du kan göra med buren är att köpa sprayfärg(hobbylack) på biltema.kostar 35kr o finns i alla möjliga färger.tänk dock på att inte spraya insidan..

S*Winsnes Wilda