Budgivningsstrategi
Det här kanske är lite off-topic, men vilken strategi brukar ni ha vid budginving. Höjer ni mycket varje gång och då kanske inte kan höja lika många gånger, eller nöjer ni lite och ständigt är hack i häl på den som höjer mest?
Mvh // Johan
Jag tror mer på små höjningar. Höjer man mycket riskerar man att hamna långt över den som är beredd att höja näst högst. Avskräckningsprincipen tror jag inte riktigt på.
Vänliga hälsningar
Niklas
Precis som i poker, så höjer man ordentligt för att visa att de vill syna bör ha "bra kort", förutsatt att man vill ha objektet i fråga :-)
En seg budgivning som drar ut på tiden kan också göra att säljaren helt plötsligt bestämmer sig för att sälja även om det skulle ha varit möjligt att krama ur ytterligare några procent.
mvh
Bertil
Om man är beredd att höja väldigt mycket på en gång kan man kontakta säljaren och komma överens med denne om att man får köpa objektet om man betalar si och så mycket över gällande bud. Att "offra" ett högt bud så att alla andra budgivare ser kan få motsatt effekt. Nämligen att de plötsligt inser att - Oj, det här objektet är tydligen värt mycket mer än vad jag trodde. Det vill vi ha.
* Höj med en fast intervall hela tiden. Även när du närmar dig ditt tak. Många minskar höjningen när de kommer nära sitt tak och det är en bra signal till de andra budgivarna att det snart är över.
* Lägg budet precis över brytpunkter. Alltså se till att du lägger bud som till exempel 810 000 kr istället för 800 000 kr. Chansen att de andra har satt en jämn summa som tak är ganska stor.
* Lägg ditt tak på en ojämn summa precis över en brytpunkt.
* Be att få betänketid så mycket du kan. Det ger säljaren signaler om att hans objekt kanske inte är värt så mycket och då kanske han sänker sina förväntningar.
* Allt du säger till mäklaren kan få effekt åt det ena eller andra hållet. Han förmedlar allt direkt till säljaren och indirekt till de andra budgivarna. Utnyttja detta.
* Strunta i de gällande normerna! Ta reda på mer om säljaren och de andra budgivarna via mäklaren om du kan. Kontakta säljaren och var oändligt trevlig. Det är sådana saker som kan få en budgivning att tippa över åt ena eller andra hållet. Det är många känslor inblandade även för säljaren och han eller hon säljer troligen hellre till en trevlig person än till någon okänd.
Det här är saker som jag har kommit fram till efter ett antal budgivningar på olika objekt. Det finns många andra vinklingar på varje sätt att agera så det är olika för varje gång.
Lycka till!
Tom

Vilka bra tips. Vi testar och håller tummarna, för drömobjektet har verkligen dykt upp…

Jag måste berätta om en auktion för ca 10 år sen på ett hus med stor tomt precis vid havet söder om Falkenberg på västkusten.
Utgångspriset var 1,5 milj och auktionen segade sig fram till dryga 2 milj, då tröttnade en amerikan och bjöd 1 miljon dollar (då ca 10milj kr). Det blev knäpptyst, ingen bjöd över och han fick sitt hus.

#4 Hahaha! Ja, den som kunde göra något sånt…

Stenhårt.
Det hade varit roligt att då höja till 10.025.000 kronor… :)
// staffan

Läst just om omvänd budgivning, dvs man sätter ett högt pris från början och så sänker man priset i etapper. Den som först slår till vinner budgivningen. Verkar vara en spännande form av budgivning. Frågan är dock om det är köparen eller säljaren som vinner på det…
Oskar

Kul upplägg, men gud så läskigt. Kan knappast vara hälsosamt att delta i en sådan. På sätt och vis känns det iofs lite ärligare; då har inte mäklaren samma möjlighet att "driva" upp priset…
Mvh // Staffan
Vanskligt för säljaren. Tänk om ingen råkar vara så speciellt intresserad just då. Då kan någon få köpa objektet för nästan ingenting.
Tom

Tom, jättebra tips!
Jag tror mycket på det där att "charma" säljaren!