Surr i dimmer
Är det normalt att det bzzzzz:ar i en lampdimmer? Det är inte jättehögt, men man hör det när man står bredvid den.
Mvh // Johan
vad jag vet så är det lika vanligt som det är irriterande! =)
Ok. Så då behöver jag inte oroa mig då.. :)
Mvh // Johan
Det kan bero på olika saker. Ett säkert sätt att få en dimmer att surra är att koppla den till en 12 volts spotlightstransformator. Det finns speciella dimrar som klarar dessa transformatorer men de billiga gör det oftast inte.
Så länge den inte blir varm är det inte någon fara.
Tom
Är det inte så att vissa dimmrar har svårt med lågenergilampor också? Är det en sån?
Vänliga hälsningar
Niklas
#4: Ni kommer slå mig nu, men projektorn är kopplad till en kontakt med dimmer. Givetvis står dimmern på så mycket max det går.
Helst skulle jag vilja ta bort dimmer och ha en lampkontakt som inte går att slå av. Finns det?
Mvh // Johan

#5 Lampkontakt som inte går att slå av?
Ta bort dimmern, skarva ihop kablarna
och sätt dit ett täcklock.
Nej då, vi kommer inte att slå dig. Det är din projektor och vi slipper betala när den pajjar ;-)
Gör som Queball föreslår. Det är jätteenkelt.
Tom
#4, Lågenergilampor går inte att dimma så alla dimrar borde ha problem med dem.
Tom
#7: Bara en liten sån där vit "sockerbit" och köra ihop sladdarna?
Mvh // Johan

Man brukar använda sådana här. Inte sockerbitar.
Tom

Hörru Johan, är det inte dags att anlita en elektriker som fixar till det som du vill ha det? Hemmafixande i all ära, men när det gäller bristande kunskaper om elinstallationer finns det faktiskt anledning att anlita fackfolk!

Instämmer nog med #11… tycker el är läskigt. Men elektriker är ju dyrt. Inte så dyrt som det som felkopplingar kan ställa till med, dock.
Jag tänker inte råda någon att koppla själv om han är osäker på vad han gör men det är väldigt enkelt att göra den här kopplingen om man bara har ett uns logisk förmåga. Och det värsta som kan hända är att proppen går… ;-)
Men se för tusan till att det inte finns någon ström i kretsen när du håller på!
Tom
#13: Hehe. Nog för att jag gärna dubbelkollar innan jag gör något, men att veta att man stänger av huvudströmmen innan man börjar pilla i eluttagen behöver jag inte ens fråga om.
Jag tror nog att jag ska klara att koppla ihop två par sladdar. Men det är skönt att få lite tips om rätt prylar först.
Är grejerna i #10 typiskt Chaes Ohlsson-grejer?
Mvh // Johan
De finns på Classe, Jula eller vilken elbutik som helst.
Tom
Tack Queball!
Tom