Möblera hopplöst flickrum!! Hjälp!
Min dotter är snart 9 o jag vill få rummet lite mysigare. Men hon leker ff med mkt leksaker vilket gör det svårt att faktiskt rensa. Planer finns nu på att köpa en sån där dagbädd, i vitt järn från IKEA el. liknande. Men då vore det kul o möblera om först.
Men rummet innehåller dessvärre både 3 garderober (som för tillfället 2 av de är blockerade av marsvinsbur, de innehåller bara säsongskläder så vi behöver inte de grejerna så ofta) 2 stora låga fönster o balkongdörr…
Bifogar bilder runt hela rummet o så får vi se vad ni säger om ngn är intresserad att hjälpa till!

Det ser ut som om där bor en kreativ flicka, mycket duktig på att rita. Låt henne leka. Du kan faktiskt fråga henne om HON kommer med en god idé. Det enda JAG tänker på att skaffa korgar och samla leksakerna i den, delvis ryms fler i dem, delvis ger ett mer harmoniskt intryck när korgarna står inne i öppna hyllor, syns bara en enhetlig framsida. Men låt henne leka, man är inte barn tillräckligt länge. Långgarderoberna är inte det bästa i ett flickrum, du kunde bygga om det yttersta och ha marsvinsburarna på hyllorna i stället på golvet. Då kommer de upp i ögonhöjd och det är roligare för alla.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Ja det är klart. Tipset om garderoberna vore bra men det är tyvärr en hyreslägenhet…drömmen vore o flytta ut dem ur rummet… ja hon får väl ha det så ett tag till sen när leksakerna åker ut kan marsvinen flyttas in i bokhyllorna.

JYSK har vita dagbäddar ibland för ca 500 kr, så de är nog billigare än IKEAS, men ni kanske tycker IKEAS är snyggare? JYSK har ju nästan alltid samma sortiment, men till olika pris olika veckor. Har man en dagbädd kan man hänga cykelkorgar på den och använda dem till förvaring. Dagbädden kan bli lite mer soffaktig när hon blir äldre och mer tonårig, samt även hänga med när hon flyttar hemifrån. Alternativt kan marsvinen bo i en stor låda istället för en galler bur, men det förutsätter att de inte är alltför rymningsbenägna och att de inte behöver skyddas mot katter, hundar och nyfikna småsyskon. Ta gärna en titt på marsvin i fokus. Där finns massor av ideer till marsvinsburar, om man inte vill ha traditionella gallerburar. Ryms gallerburen på en IKEA- hylla typ Ivar eller Gorm? isåfall skulle man kunna ha sådana hyllor i rummet och ha marsvinsburen i botten och grejor på hyllorna över. Det finns en del som har marsvin i de stora PAX-garderoberna i Komplementbacken som är 80*50 cm. Kan säsongskläderna förvaras någon annanstans än i garderoberna i hennes rum. isåfall kan hon ju ha grejor i de garderoberna. Min son har en del grejor i sina garderober eftersom vi har fler garderober än vi behöver.

Stort rum ändå. Några förslag dock., trots att jag håller med #3 att hon kan komma med idéer. Eftersom hon verkar vara en kreativ människa så skulle jag flytta sängen från fönstret, och ställa skrivbordet där. Tänk att sitta och rita, skriva och titta ut på omgivningen. Alltid inspirerande.
Sängen skulle kanske kunna stå mot mitten av rummet, med fotändan mot fönstret och huvudändan mot väggen.
Ge henne plats att hänga upp saker, ni kan till exempel måla med magnetfärg, och när det är gjort så kan hon hänga upp sina alster med magneter. Ser snyggt ut och gör inte en massa små hål i väggen.
Sedan korgar att fylla med saker. Lätt städat, samt ser prydligare ut. Det finns ju förvaringskorgar man även kan sitta på. Det vore kanske något att tänka på.
Kanske skaffa ett bord att ställa marsvinsburen på, så kan saker förvaras under bordet.
Fler lådor under sängen vore bra, eller om ni bygger förvaringsutrymme under. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag funderade på att ha skrivbordet vid fönstrena, trots att de är så låga men när jag mätte visade det sej att det blev så trångt att skrivbordslådorna inte skulle gå att dra ur för sängens skull. Alternativt att huvudänden på sängen står ända upp vid fönstret då får skrivbordet stå o sticka ut vid balkongdörren…
I de hyllorna hon har använder hon de nedre facket i 2 av hyllorna till barbiehus så därför har vi inga korgar/backar där. Det är det som gör det knepigt, själv tycker jag det ser stökigt ut samt svårt att städa!
Funderar på o köpa/bygga en bänk att sätta burer på med hjul så den lättare kan skjutas undan för att komma in i garderoberna samt att det ser trevligare ut om de kommer upp. typ som en tv-bänk el. så. Buren är 120 lång.

mitt förslag är en säng/dagbädd av den här typen, med förvaring under. finns i olika utföranden, och som vanlig säng med. jag tog bara första bästa länk för att slippa förklara så noga.. ;) jag tycker den förvaringen är bra, speciellt om man är barn och kanske leker en del på golvet och så, då är det ju lätt att dra ut en låda och ha sina leksaker där!

En sådan säng kunde man placera där skrivbordet är nu. Då får du extra hyllor där, och kan flytta ut en del av din befintliga bokhylla så skrivbordet ryms där. Då blir det vackra fönsterutrymmet fritt för lek.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Några ideér kanske du kan få av vad vi nyss gjorde på sonens (6 år) rum? Vi köpte en sådan här säng med en sådan här huvudgavel, det är en inbyggd, utdragbar "bokhylla" inuti. Under fick det precis plats för 5 st av dessa med lock:) Vi ska sätta fast ett stopp av något slag under sängen, så backarna lagom får plats istället för att åka in för långt under sängen.
Jag har målat en bordsskiva (från IKEA, 60x90) med griffeltavelfärg, och den ska jag skruva upp på väggen med denna under till kritor, sudd o.dy. På väggen tänkte jag sätta upp en sådan här, där teckningar kan hängas upp i klädnypor eller dylikt, han gillar att rita och pyssla. Eftersom han också gillar att bygga lego, så ska på något vis mer förvaring ordnas för det också. Han har tre st garderober a´50 cm:s bredd, i en är det fem plastbackar där leksaker förvaras som inte används så flitigt.
Jag har redan en sådan vajer uppsatt- han har sängen under ett snedtak, och i vinkeln mellan taket och snedtaket så sitter vajern längs med hela rummet. Det ska upp tyg där i kanske tre sektioner, så han kan dra för och få sängen mm avskilt som en slags koja. I ena änden av rummet är hans säng, i andra ska det bli en läs/myshörna och båda kommer alltså kunna döljas av draperiet. Just nu finns där en sittpuff, en sådan där stor med små kulor i- minns inte vad de kallas? Samt ett par st "boklister", där böckerna står med fronterna ut mot rummet, lutade mot väggen. Antingen får sittkudden vara kvar, eller också ska det upp någon form av hängstol där.
Han gillar lila, och valde en tapet med mörkblå bakgrund och med lila prickar. (Bifogar ett par bilder, tapetskarven ser lite knepig ut men det beror på blixten:) Den kommer från Intrade, och kollektionen heter "Twilight".
Ett allmänt tips är att ni skulle satsa på att ha mycket praktisk förvaring- men ändå inte göra alla leksaker/pysselgrejor för osynliga, utan snarare "snyggt presenterat". På så vis inspirerar rummet till lek, mer än om man antingen gömmer undan allt, eller tvärtom låter ALLT finnas framme. T.ex ett område där det pysslas/ritas/hängs upp bilder, ett där man myser och läser böcker/lyssnar på musik, ett där man vilar och får lugn osv. Även om ett rum är litet så går det oftast att få till olika "områden" med lite tankemöda. Vilket kul projekt, sånt här går jag igång på… Vilket kanske syns på mängden text i inlägget?! Lycka till!
Ps: Hur stort är förresten rummet?! Om du beskriver det i antal meter x antal meter?