Magnetisk griffelvägg
Efterlyser lite hjälp åt en kompis:
"I köket är det en liten vägg som ska målas och min tanke var att måla den med magnetfärg och sen skoltavelfärg. Men magnetfärgen är verkligen dyr. Och det hade varit okej om jag var övertygad om att det skulle bli bra men när jag läser runt verkar det som att det är svårt att få en jämn yta och att det inte blir en jättebra magnetisk effekt. Så jag vet inte om jag kanske bara ska måla med kritfärg. Fast det vill jag inte. Eller om jag ska försöka hitta en tunn plåtskiva att spika fast på väggen och sen måla på."
Har ni några förslag?

Det finns något som heter målardyna eller liknande. Den består av en dyna som man stryker över färgen när man målat. På så sätt får man en slät yta.
Gå till en byggnadsplåtslagare och kolla vad han vill ha för en tunn plåt i rätt storlek. Jag tror inte det blir speciellt dyrt.
Galvplåt kan vara svårt att måla. Färgen fäster dåligt. Förhoppningsvis har han plastbelag eller fördigmålad tunn plåt.
Själv använder jag mkt tunn belagd plåt som anslagstavla för magneter.

alla plåtar är väl inte magnetiska heller. Men det är säkert utförbart om man väljer rätt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Om den är billig funkar det antagligen med magneter. Aluminium, koppar, rostfritt mm är inte alls specellt billigt.

alu, koppar och rostfritt är inte magnetiskt så vanlig tunn stålplåt funkar utmärkt går ju att antingen limma eller skruva upp och sen måla
Tack för alla svar! Jag ska vidarebefordra dem till min vän :)
Inreda.com har också klisterdekaler för väggen med magnetfärg