Bästa underarbetet
I vår trappa upp till övervåningen är väggarna av pärlspont. Tror det är original, huset är byggt 1936 av en snickare som skulle bo där själv med sin familj. Den pärlsponten har ägare före oss målat först grå, en färg som verkar trängt in i sponten mycket, den färgen känns oljig. På den har man sen målat med en grön färg och den färgen känns plastig på nåt sätt.
Jag vill måla en ljus, gräddgul färg på det. Här på forumet verkar så mycket kunskap samlad….hur gör jag bästa underarbetet för att sen måla med min gräddgula färg? Är det skrapa som gäller? Jag har börjat skrapa och när jag använder varmluftspistol smälter den gröna färgen lätt och blir svårare att få bort. Den grå färgen går inte att skrapa den är så inne i sponten. Finns några råd? Susanne

ser väggen bra ut annars och inte har stora skador, så skulle jag iaf spackla och grundmåla den med en häftgrund. men sen finns det ju olika medel som tar bort färg, du kan ju testa med något sånt också ifall om det är så att du verkligen vill ha bort färgen. men att så och skrapa en vägg kan ta tid. 
Mja, jag vet inte om jag håller med…
Spackla på pärlspont? Eftersom den gröna färgen lossnar lätt så är mitt råd att du tar bort den färgen men lämnar den grå som verkar sitta som berget. Slipa bara sedan lätt, måla med en grundfärg och sedan den färg du vill ha.

Förmodligen är pärlsponten ommålad med någon form av plastfärg, medan originalfärgen är en oljefärg. Funkar det om du skrapar samtidigt som du bränner med varmluftspistolen, dvs använder varmluftspistolen som skrapa? Funkar det om du sänker värmen på varmluftspistolen? Mjukar den upp färgen då utan att bränna fast den? Den gråa färgen sitter ju, så den kan du låta vara. Vad har du tänkt att använda för typ av färg när du målar om? Om du ska använda linoljefärg, vilket jag skulle gjort, på ett såpass gammalt hus, så kan du grunda med utspädd eller förtunnad linoljefärg. Träet är mättat av den gamla grå färgen, så det lär nog inte suga så mycket färg och måla 2 ggr måste man ju göra för att det ska täcka ordentligt.
Fråga gärna på http://www.antikviteter.net/antikprat/ också (alla internetanvändare är ju inte medlemmar på iFokus, vad det nu kan bero på
?)

Tusen tack för alla tips. Verkligen bussigt och tack för att ni engagerar er. Jag har fått många bra idéer. Tack/Susanne

Det finns speciella färgborttagningsmedel att köpa som man penslar på. Ev kan ytan täckas med plast för bättre effekt. Har du testat att hålla varmluftspistolen på lite avstånd (några cm) och flytta på den så fort färgen börjar bubbla? När färgen bubblar så lossnar den och kan skrapas bort.

Tack Parsley för ditt svar. Vi har trixat med den gröna färgen och varmluftspistol och man får vara snabb och inte värma den för mycket för då smälter den in i träet. Jag värmer lite försiktigt och sen skrapar jag snabbt som attan. Men åh vad man får skrapa. Det blir nog fint när vi får klart.

Det går inte att slipa bort färgen? Antingen med vanligt slippapper eller en lättare slipmaskin. Och efter det grunda och sedan lägga på färgen du vill ha.

Det finns något som heter Speedheater också, som smälter färg med hjälp av infravärme, ca 200 grader. Med en sådan riskerar man inte att få brännskador på träet som en varmluftspistol kan ge. Kostar dock mer än 3000 kr, men finns kanske att hyra.

#8 - Hyreshuset hyr ut de flesta maskinerna, så borde finnas där.

Tack alla för alla bra tips. Hamnade på sjukhus så nåt jobb med att ta bort färg har det ännu inte blivit. Men nu ska jag ta nya tag ige. Tusen tack. Susanne

Speedheater brukar finnas att hyra på byggnadsvårdscenter, jag har själv tagit bort flera lager färg från pärlspont i mitt hus från -23 med varmluftspistol, skrapa (skrapa med hårdmetallskär)och stålborste (i pärlan funkar ju inte skarapan så bra) det gick jättebra även om det är tidsödande