Plocka isär strykjärnet?
Återigen ett drama m mitt älskade (*nya*) strykjärn!
Ngn, nämner inte min man vid namn, har ställt järnet liggande m vatten kvar på en hylla i städgarderoben. Nu är sulan full m klet från plastfärgen som löstes upp av fukten. Inget har hjälpt av det jag har provat, har dock inte provat ättika o grov svamp än (ingen ättika hemma).
I vilket fall som helst är alla ånghålen igenproppade, har försökt rensa m tops, papper, allt som går att pilla dit men det sitter som gjutet *inne* i hålen.
Kan jag plocka isär järnet o få loss sulan utan att sabba järnet? Ska ju inte pilla i några kablar iaf.
#&¤==¤#/(¤#"%&%¤#" karl!!!!

Om det går så skruva loss botteplattan, det skulle jag ha testat. Men det är bra om du vet hur man sätter ihop strykjärnet igen så att det inte blir en eldrisk efteråt. Kanske kan du lättare skrapa bort smutsen om du värmer upp järnet lite?
Testa med något lösningsmedel om du har.
Har provat att värma men det lossnar inte i hålen o stinker *uäck*! (Är doftintolerant dessutom.)
Har inget lösningsmedel hemma. Ska testa att skruva isär det imorgon…el så Guben göra det som straff…hans fel ju!

Bara du inte använder lösningsmedel på ett varmt järn ;o)
Ja, din karl borde få sitta och pula med järnet, ha, ha. Mycket bra ide´.
Kanske skall du rengöra vattenbehållaren med sprit eller nåt också?
Har jag fattat rätt? Löstes färgen upp av vatten???
Lämna i så fall tillbaks järnet där du köpte det!
Det är ju en skitprodukt som skulle bort från marknaden.
Nåja, färgen kommer väl från hyllan och järnet var troligen varmt när det ställdes där.
Det är ganska svårt att sätta ihop ett strykjärn som man har plockat isär. Det som man främst måste se upp med är ventilen till duschpumpen som i de flesta järn har en liten kula och en fjäder som man inte får tappa bort. Det händer lätt när man tar isär det.
Det kan vara enklare att köpa ett nytt järn, det finns billiga strykjärn som är bra, exempelvis på Clas Ohlson.
Jag skulle gissa att ingenting har kommit särskilt långt in i järnet, så jag skulle i första hand prova att fylla på vatten och värma upp järnet och se om det kan rensa sig själv. Om järnet har en rengöringsknapp så att det sprutar ut ånga när man trycker på den så borde det få färgen i hålen att släppa.
Själva sulan kan vara knepigare, men jag misstänker att det går att få bort färgen utan att skrapa med något vasst om den mjukas upp av värmen, kanske inte alltför varmt. Prova olika saker som kan lösa, matolja funkar ofta till färg och är inte lika aggresivt mot händerna som lösningsmedel.