Bygga hus?
Vi har gett upp att hitta ett vettigt hus som matchar vår budget så nu har vi köpt en tomt och tänkte bygga eget hus istället.
Vi vet ju vad tomten kostar, vatten och fjärrvärme är draget till tomtgränsen. Men vad blir det mer för kostnader? Vi funderar på att köpa hus från Smålandsvillan, Fiskarhedenvillan, Björklidenvillan eller Älvsbyhus så huset har i princip ett fast pris. Grunden är vi medvetna om att vi får ordna själva och det är medräknat i budgeten.
Men frågan är om det kommer att dyka upp några fler otrevliga kostnader? Eller har vi räknat med allt om vi tänkt på platta, hus (med inredning), singel till uppfart och gräsmatta? Garage eller carport blir ett senare projekt för vi vill vara säkra på att vi budgeten räcker till ett vettigt boende först.
Nån som har erfarenheter att dela med sig av?

Anslutning om kommunalt vatten o avlopp, el, och fjärrvärme, själva anslutningen brukar väl kosta en rejäl summa. Jag tror att det är klokt att ha minst 100.000 i reserv vid ett husköp, för det blir alltid något man missar som kommer efter man har flyttat in. Från extra sladdar till dator till luftfuktare m m. Men det är en bra fråga och väntar med spänning på andras åsikter.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

om jag inte misstar mig nu..så tillkommer oxå en lagfart..sen är det alltid bra att ha extra pengar..till saker o ting..tex om pannan går sönder eller kyl/frys..tvättmaskin/tumlare…spis..m.m…har själv haft hus..så jag vet att sådana saker kan gå sönder..egen erfarenhet av det sen oxå om du har trähus så skall det målas om efter ett anntal år…jag hann måla om två gånger..vi målade vart 5 år…men skaffa dig en värmepump..den drar ner elkonstnaden jättemycket…värmepumpen kostar en del..men det drar du in snabbt på elen…kram

#1 Vattnet är draget till tomten, alltså rören sticker upp och väntar på att kopplas till huset. Men det kanske kostar pengar ändå att koppla in det? Ska höra med han som ordnar plattan. Det är ju ett nytt tomtområde, Skanska har ordnat allt så det bara är att slå upp huset.
Glömde skriva att lagfarten är medräknad också. Men behöver man betala pantbrev på ett nytt hus?
Vi räknar med att det finns garantier på panna och vitvaror, men som #1 säger så bör det finnas minst 100 000 i reserv om något skulle hända och det finns det. Det är ganska precis vad ett garage kostar :)
Fler erfarenheten?

Ingår färg till fasaden? En kompis till mig hade inte räknat med det när de byggde. Gör en checklista rum för rum, samt för inne och ute. Kanske är det idé att planera för garage / carport när ni ändå bygger och har maskiner på tomten? Vad ska ni ha för uppvärmning? Behöver ni köpa matjord och fylla upp på tomten? Träd, växter, staket, häck?

#4 Vi tänkte göra en platta för garaget när gubbarna redan är där, men inte bygga själva byggnaden än.
Har funderat på färgen till fasaden. Men dom (lutar åt Smålandsvillan) säger att det är inflyttningsklara hus man köper, så då borde det ingå? Men ska kolla för säkerhets skull.
Checklista för varje rum är bra! Ska se till att vi har en sån när vi pratar med säljaren.
Kolla också upp sånt som kakel, tapeter etc. När vi tittade lite på det där att bygga hus ingick inte kakel t.ex. Det kan bli ganska mycket extra om man vill ha ett helkaklat badrum.
Kolla överhuvudtaget upp vad som menas med ett inflyttningsklart hus. Det skiljer sig mellan tillverkarna märkte i alla fall vi.
Vill ni ha någon öppen spis? Det ingår säkert inte.