Golv - retro eller nytt
Fn har jag ett ljust beigemelerat plastgolv i köket, ca 20 år gammalt, inte särskilt roligt, det blir lätt fläckar och all smuts syns. Under den här mattan verkar det ligga en äldre mörkt blågrön plastmatta från 1960-talet. Ev innehåller den asbest, eftersom en del golvmattor från den här tiden gör det. Vågar jag ta bort den ljusa plastmattan och satsa på att 60-talsmattan faktiskt är användbar? Tyvärr ligger det spånskiva underst, inget slipbart trägolv som annars hade varit det givna valet. Jag tycker retro är kul, men frågan är vad andra tycker? "Vad har du gjort? Du hade ju ett bra golv". Är det så att asbestmattan kan vara hälsofarlig?
Är det inte trägolv under "spånskivan"?
Tom

Ja de där lusbeiga plastmattorna är hemska,helt omöjliga att hålla rena!
Gå på din egen känsla! Om du gillar retro så testa att ta fram den gamla mattan! Köp golvpolish, så att du kan arbeta upp glansen i den.
Tänk bara på att det kan ju vara ngt fel på mattan som lioger under, typ fläckar eller trasigt eftersom det är en ny ovanpå….

#1 Finns det något smart sätt att kolla, utan att riva upp golvet? Jag har kollat under diskbänken, där rören går igenom golvet och där finns bara spånskiva och tjock frigolit.
#2 Eller också var den hopplöst omodern, och ersattes av en neutral ljus matta, som man inte tröttnar på. :)
#3, Borra ett hål någonstans där det inte syns…
Tom