Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 5003 ggr
Tom
0

Farsans nya kåk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Farsan har tjackat ny kåk! Cool va?  Glad

Tom

AlbaStiffler
0

4 real?

Skulle inte ha något emot denna "kåk"… Nackdelen är ju bara att man ska fylla den med något åxå. Fast har en känsla av att många såna här "kåkar" kommer med möblerna på köpet, eller?

[Sajberlena]
0

Jag hoppas att även uppvärmningskostnaderna ingår ;-)

Linda72
0

Varför så stort?

Tom
0

#1, jepp, 4 real! Men det är inte möblerat.

#2, nope, uppvärmning får nog farsan stå för själv.

#3, Därför att om det inte hade varit så stort så hade det inte sett ut som det gör och då hade han nog inte köpt det ;-)

Han tänker nog inte bo i huset utan köpte det mest för att det var kul.

Tom

lisette
0

är det i sverige eller ngt annat land?

hade med velat kunna köpa hus bara för det är skoj.., :D

Tom
0

Det är i Örebro.

Tom

zari
0

Huset ser ut som ett modellbygge? Är det ett riktigt hus?

Tom
0

#7, Hehe, det är faktiskt ett riktigt hus. Ett ganska stort dessutom :-)

Tom

Fadern
0

Det är faktiskt en järnvägsstation. Frövi järnvägsstation, byggd 1874.

Linda72
0

#9 Vad ska du använda den till?

Fadern
0

Att ha. Det räckte med bilden i Aftonbladet för att jag direkt skulle fastna för den.

Dessutom är en stor del uthyrd så det dröjer bara några år innan den har betalt sig själv.

Och det finns en outhyrd del där man kan göra en lägenhet där tornet ingår. Jag har alltid velat ha en bostad med torn.

mariatingsund
0

Är det lägenheter? Det måste vara coolt att bo sådär. Jag älskar gamla hus.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

altavista
0

fy bubblan! värma upp ett gammalt hus, nej tack

och vem ska städa där?
(förlåt, jag vill inte förstöra glädjen :) …)

lisette
0

häftigt fadern!! ser ut att vara balkong på tornet?

Fadern
0

Jag älskar oxå gamla hus. Och detta hus var tydligen ämnat för mig, jag var med om tre budgivningar på det innan jag fick det. I den sista budgivningen hade alla andra hoppat av så priset blev lågt.

Ingen fara altavista, så lätt förstör man inte min glädje. Städar gör hyresgästerna, och de betalar större delen av uppvärmningen oxå. Det är ordnat.

På övervåningen finns rätt gamla och fina kontorsrum, delvis uthyrda, förutom den delen vid tornet där jag tänkte bygga en lägenhet. På nedervåningen finns väntsal som SJ hyr - tåget stannar fortfarande vid stationen - en stor uthyrd kiosk med lite servering, och en del lagerutrymmen som banverket hyr.

Bilden är från 1874 när stationen var nybyggd.

Och jovisst, man kan sitta där uppe på taket av tornet. Inget dumt ställe att ha balkongen på om gör en lägenhet under.

lisette
0

fräck o nyfiken som jag är måste jag fråg vad du fick betala?

ser ju ut att kosta en hel del!

jag hade absolut gjort lägenhet där!

Fadern
0

Gissa först!

Knirken1
0

Man undrar ju bla hur lång tid det kan ta att tvätta alla fönstren på "kåken"(fin!). En person i mina trakter som just köpt ett mycket äldre jättehus, som i det fallet är i stort renoveringsbehov, planerar nu att starta husrenoveringskurs, enligt lokala tidningen! Fiffigt va!?

Lika smart vore ju att dra igång en fönsterputsningskurs kanske om tiden och lusten skulle tryta efter ett tags slit. Det är faktiskt en konst i sig. mvh/ Kn1

Madde
0

#6: Tom du skrev att den var i örebro? är den flyttad eller är den kvar i frövi?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Niklas
0

#19: Den står kvar på samma plats.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Madde
0

Ok, för jag fick inte ihop der riktigt. Har nämligen varit i förvi ett antal gånger då jag idag bor i örebro och tidigare bodde i Lindesberg.

Helt klart ett häftigt hus. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tom
0

#21, Jag ville inte hänga ut exakt var den var eftersom den inte är min så jag skrev "Örebro" för att ni skulle förstå ungefär var i landet den var. Örebro är närmaste stora stad.

Tom

lisette
0

fadern, 5 miljoner?

mariatingsund
0

Det är nog för lite. Fadern skrev att köpesumman blir betald av hyresgästerna inom bara några år men vi vet ju inte hur många hyresgäster finn och vad de betalar i hyra. I alla fall, som ägare, har man en massa ansvar, om något går sönder, det får man också räkna med. Med en snickarson som förmodligen inte fallit långt från trädet, är sådana bekymmer säkert inga problem. Lycka till, hoppas du ska trivas och att alla hyresgäster är trevliga. Interiören såg väldigt fräsch ut.

Denna kommentar har tagits bort.
Rickardo
0

Hej!  Tycker att det räcker med skämt från din och fadern nu.Lägg korten på bordet Tom?

Fadern
0

Konferensrummet i kontorsdelen på övervåningen

mariatingsund
0

Men där skulle du nog ändå behöva lite konst på väggarna. Jag ställer gärna upp. Det var då ett riktigt kap när jag ser priset, jag fattar inte , det känns nästan som slöseri från säljarens sida, menar jag.Förvånad Vem ägde byggnaden innan?

Fadern
0

Håller med om att lite snygg konst på väggarna skulle piffa upp lite. Liksom lite nya blommor. Och möbler. Och mattor…

Det var SJ´s fastighetsbolag Jernhusen AB som sålde. Jernhusen såg det nog som mest besvär att behålla. Och när ingen annan nappade (konstigt men turligt nog för mig) så blev priset så där lågt.

Bilden visar en outhyrd lagerlokal. Där har jag kommit på att jag kan ha lager för min leksaksuppfinning Tongoys när jag börjar sälja den.

vanessa
0

Jag älskar järnvägskåkar, så jag var såld innan du visade bilden. Fast den jag ska ha i framtiden är gjord med rött tegel. Typ Stadion tegel. Men den jag fallit för ligger i centrum av Stockholm så kan man inte ens drömma om det innan pengarna börjar gå åt.

Underbart hus. Städning och sådant ska aldrig stoppa drömmar. Så det gläder mig att du skaffade huset. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

magma
0

Åhå, Frövi järnvägsstation… Där var jag på min första rejäla röjarskiva när jag var 16 år, då fanns det ett studenthem där för judogymnasiet i Frövi. Bor utanför Lindesberg.

mariatingsund
0

Tongoys? Kan det vara Ång-toys? Hade passat stationenSkrattande

Du kanse vill berätta mer om det i en annan tråd, utan att avslöja hemligheter?

Niklas
0

#32: Det finns en tråd om det:

Ny leksak

:-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Läckert!

Inga planer på att skaffa ett eget litet tåg också? :)

Oskar

mariatingsund
0

visst ja, jag kopplade inte ihop trådarna bara. Men då kan man säkert göra look också.

magma
0

Jag läste om din far och hans planer för Frövi tågstation i "min" dagstidning idag:)

Fadern
0

Var det Nerikes Allehanda? De ringde och pratade om stationen men jag visste inte om de tänkte skriva något och i så fall när.

magma
0

Jajamen, det stämmer! Dels en blänkare på framsidan och så en lite längre artikel inne i tidningen med bild på stationen.

mariatingsund
0

får vi veta vad de skrev?

magma
0

Det var en ganska lång artikel, så jag orkar bara inte med att skriva av den i sin helhet här…Räcka ut tungan

Har letat på tidningens webbsajt men den verkar bara ha lagts ut i pappersupplagan. Det stod bl.a att undervåningen ev. skulle användas till lager, och att ett kontor hyrde delar av stationen och att andra delar skulle rustas upp till bostäder- om jag minns rätt. Och att ägaren samt hans son hade planer på att sköta upprustningen på egen hand.

Tom
0

Kul, Kan du inte skicka tidningen till pappa så att vi kan få läsa den? Det vore supersjysst!  :-)

Tom

magma
0

ooooh, jag ska kolla efter bara så den inte hamnat i pannan! (Vedpannan alltså:)

Du kan ju PM:a vart jag ska skicka den, så hör jag av mig när jag vet mer om tidningens öde…Räcka ut tungan

AktieTrader
0

Tidningen finnas annars på alla större biliotek.

magma
0

Tidningen fanns kvar. Artikeln var inte så lång som jag trodde den var, men det fanns en bild också. Skickar imorgon!

Tom
0

#43, Jepp, men de brukar inte bli så glada om man snor den ;-)

#44, Tack snälla!

Tom

magma
0

Kom försent till postlådan så den hade blivit tömd, men på tisdag borde du få den.

AusaBausa
0

Gud vilket härligt hus! Var också sugen på en tågstation(nerlagd) i grannbyn men kände att bo nära järnvägen m tåg som fortfarande far förbi m 3 vilda ungar går ej ihop!

Vad var priset? ;-D

Tom
0

Priset var precis lagom. Vi är ju i Sverige ;-)

Tom

lothus1
0

Jag vill bo i det huset =oD

Tom
0

Idag kom artikeln. Tack så väldigt mycket magma!

Tom

magma
0

Vad bra, då hittade den rätt då:) Varsegod!