Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 2375 ggr
Highlandertess
0

Nytt till stereo och cd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I onsdags köpte jag en ny hylla till stereo och cd (Ikea). Tidigare har jag haft stereobänk (svart) och separat cd-hylla (svart och bok). Tyckte det kändes så splittrat och tråkigt och samtidigt så bröt färgen ut mot allt annat i vardagsrummet. Så nu ser det istället ut som på bilden. Jag är helnöjd!

Nu är jag lite nyfiken på hur ni har era musikanläggningar?

Tom
0

Jag har gjort om hela min musiksamling till ett förlustfritt format och lagt in den i en mediadator. Så jag behöver inte så stor plats till min stereo och sånt.

Tom

Highlandertess
0

#1 - Sånt skulle jag aldrig klara av. Gillar att ha något att "ta i", bläddra i cd-konvulut etc :-)

vanessa
0

Själv älskar jag skivor, cd som antikens LP och singlar. De vill jag själv se, och de som besöker mig bläddrar gärna bland dem. De står i en bokhylla jag ärvt.

"Musikanläggningen" har jag i ett skåp som TV:n står på, som jag kan stänga dörrarna till när jag inte använder det. Har tagit bort baksidan så att det inte blir varmt. Vi har surround, så högtalare är utplacerade i lägenheten och syns inte. DVD skivor och filmer står i skåpet. Musik dvd under spelaren och antikens videofilmer i andra skåphalvan.

Fast att jag är musikintresserad fattar folk fort hos mig. Har tllverkat en väggklocka av en LP-skiva som vi något äldre minns så väl.

Så jag förstår dig Highlandertess. Man ska njuta av det man är stolt öch nöjd över. Skönt att du är nöjd med köpet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
0

Förresten, bry dig inte om de vita sakerna till höger i musikanläggningsbilden. Det är ramar som ska upp på väggen. Vet bara inte var ännu.  /Vanessa

Highlandertess
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår dina gäster, Vanessa. Det kliade i mina fingrar när jag såg alla dina lp-skivor….vill bläddra :-D Jag har lp-spelare på min stereo, men bara 2 skivor :-/ Kan dock tänka mig att köpa det om jag hittar på nåt ställe. Affären Knastret i Karlstad brukar ha en del fina. Apropå lp…när jag var liten kollade jag på hajk. Där fick man lära sig att göra lp-skålar så här är en bild på min :-)

Tom
0

#5, Jag måste motvilligt erkänna att någonting hos den där skålen tilltalade mig :-)

Tom

vanessa
0

Den skålen gillade jag, hur gör man det? /Vanessa

Highlandertess
0

#7 - När jag gjorde den så hade vi en stor kastrull med vatten. Man lade skivan över den och när det började ånga så blev den mjuk så man kunde trycka ner den i kastrullen (vi använde en lite tjockare pinne till det) och så formar den sig som på bilden.

Hittade även en annan beskrivning som jag inte testat, men tänkte ta med den ändå så det går att välja.
"Värm ugnen till 100 grader. Lägg skivan på en upp- och nedvänd kaffekopp och ställ i ugnen ungefär 30 sekunder.
Håll fast skivan med handen mot kaffekoppens botten och böj ner kanterna. Obs! Var försiktig, det kan vara aningen varmt. Forma tills du fått önskat resultat." - Källa: Icakuriren.

Chrihanna
0

#8; ditt andra alternativ har jag gjort, i ugnen alltså.. fast kaffekopp blir nog för litet tror jag… jag hade en gammal kruka som jag lät skivan "fällas ner på"…

Chrihanna
0

#1) Hur har du löst det med din media-dator? En dator du bara har till musik och film exvis?

Jag klurar på något liknande, har haft tankar på någon form av nätverkshårdisk, så att jag även kan nå min media när jag är ute och reser… är ute på resande fot nästan jämt.

Har du någon bra lösning?

Tom
0

#10, Det är en dator som endast används till musik och lite spel av min fyraåriga dotter.

Jag har inte löst det på något speciellt sätt utan bara sett till att datorn har en digital utgång för att jag ska få ett så bra ljud som möjligt till förstärkaren. Jag har provat ganska många olika mediaprogram men till slut insett att INGET är tillräckligt bra för att jag ska tycka att det är värt att ha det. Så jag kör med den inbyggda mediaspelaren som egentligen har ett uselt gränssnitt. Saken är den att jag oftast bara sätter på slumpvis uppspelning av musiken och då spelar det inte så stor roll vilket gränssnitt jag använder.

Jag skulle inte bry mig om att kunna komma åt min musik som är hemma när jag är ute och reser utan istället sett till att ha ett minne som är tillräckligt stort för att jag ska kunna ha med mig all musik istället. Det är billigare och definitivt enklare. Samtidigt blir det en extern backup om datorn skulle krascha. Jag är inte heller beroende av att alltid ha tillgång till internet bara för att kunna lyssna på musik.

Min bilstereo har en USB port där jag kan koppla in en extern hårddisk som rymmer hela min musiksamling. Det finns ju andra lösningar med tex iPod eller motsvarande hårddiskförsedd mp3-spelare.

Tom