Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 12296 ggr
Smeagol
2008-01-11 20:27
1

Inredningstips??

Hejsan, jag är ny här på hemmet iFokus. Jag skulle vilja ha lite hjälp med inredning. Jag ska nämligen flytta och har massa ideer men svårt att inte flyta iväg..

Det enda jag har klart för mig är hur jag vill att sovrumett ska se ut. Men jag har väldigt svårt att se hur saker kommer se ut innan man ser helheten. jag skulle bli glad om ni kunde visa lite bilder? eller länka till någon bra inredings sida för inspiration.

Jag har tänkt mig temat, svart och rött i sovrummet.. vad tror ni om det?? (kommer nog köra på de ändå, men alltid kul med åsikter).

Grejen som jag funderar över är : vad ska man ha för tapet till svart?? jag ska ha ett stort svattvitt foto över sängen och vill inte att de ska försvinna i tapeten!  Jag vill ha en ganska mörk "död" stil/romantiskt. Svårt att säga vad det är för stil. men vet precis i mitt huvud hur jag vill ha det.

Ge mig gärna mycket med tips om övriga ställen, kök, badrum, hall och hur man kan inreda dem..

tack på för hand/emme

parsley
2008-01-12 14:33
0

Är det en hyresrätt eller en bostadsrätt du ska flytta till? I en bostadsrätt kan du göra som du vill med t ex färger och tapeter, medan fastighetsägaren vil att hyresrätten ska vara ganska neutral, så den ska gå lätt att hyra ut när du ev flyttar ut. Gör man för stora och "extrema" förändringar i en hyresrätt kan man bli skyldig att betala vad det kostar att återställa den. Svartmålade väggar brukar vara ett typexempel på sådant som hyresgästen ska återställa.

Smeagol
2008-01-12 16:58
0

#1 ja, jag är väl medveten om det :) Men jag har då absolut inte tänkt att måla väggen svart!?

Starfall
2008-01-12 21:59
0

Det jag har hört är att rött är en färg som inte ska vara bra i ett sovrum på grund av att man kan få svårt att sova… Vet inte alls om det stämmer… Har ju själv Bordeaux fondvägg i mitt rum som lutar lite åt det röda hållet och inte fått sömnproblem.

Lycka till!

Kramar/Carro

Tom
2008-01-13 14:10
0

#3, Är det mörkt i rummet när du ska sova kan det knappast ha någon betydelse. Men det stämmer att rött är en uppiggande färg.

Starfall
2008-01-13 19:15
0

#4 Ja det har du faktiskt rätt i. Det är ju mörkt när jag sover;)

Smeagol
2008-01-13 19:35
0

#3 oki. jo de är ju lite de man tänker på oxså. men ja vill inte ha röda tapeter, ja menar mera att saker runt omkring ska gå i rött och svart, sedan vill jag ha en matchande tapet till det. enklast kansk är att ha en ganska neutral färg? Men sammtidigt vill ja ej att det svartvita fotot ska försvinna in i väggen..

parsley
2008-01-16 19:36
0

http://www.malaovertapeten.nu/index.php

har länkar till en antal olika färgföretag som har en del inspiration på sina hemsidor. Kanske hittar du något där. Enligt feng-shui har olika färger olika energier och man påverkas på olika sätt av olika färger. Gillar du svart och rött så ser jag inga problem med att du väljer det. Får du sömnstörningar får du väl måla om.

AlbaStiffler
2008-01-21 09:22
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte satsa på en tapet med lite glans eller tjocklek på. Vi har just tapetserat hela huset (mars förra året) och har valt en hel del ovanliga tapeter. De jag är mest nöjd med är just de som är lite tjockare, antingen har de lite struktur (som tyg) eller så är de glatta och lite blanka. Dessa tapeter är dessutom mycket tåligare och man kan torka av dem med blöt trasa.

I vårt sovrum har vi en mörklila tapet som är supersnygg, finns i andra färger med, men minns inte vilka. Själva mönstret är blankt, medans själva huvudfärgen nästan är luddig som tyg/sammet.

AlbaStiffler
2008-01-21 09:24
0

Kanske en vit tapet som har struktur så att den ser mönstrad ut? Denna är jättetjock och endast strukturen gör att den ser 3-dimensionell ut.

AlbaStiffler
2008-01-21 09:26
0

Här är samma tapet i blått

AlbaStiffler
2008-01-21 09:27
0

Färgerna är såklart fel för dig, men lite inspiration för att man kan välja annorlunda tapeter som gör hur mycket som helst för rummet! :)

Smeagol
2008-01-22 13:29
0

#9 älskade verkligen den tapenen. OMG vad snygg den var ;) Men som sagt något fel färg för mig. Fast man kanske skulle kunna ha den i vardagsrummet?? Men vart ´har du hitta alla fräcka tapeter?? Antar att de lär kosta där efter oxså!?

AlbaStiffler
2008-01-22 15:33
0

Mja, vi har inga hutlösa tapeter, men de är kanske inte de billigaste heller. Kanske mittemellan. minns inte rull-priset längre.

Vart vi hittade dem? på vanliga tapetaffärer, man kan fråga personalen efter lite mer udda tapeter, och gärna efter tåligare tapeter som är lite tjockare eller har struktur. Annars är det bara att bläddra bläddra bläddra i de där otaliga katalogerna, tills man spyr. :)

Nån cool tapet hittade jag på inredningsaffär, där de åxå sålde dem för inte alltör hutlösa priser. Där hade de bara coola/extrema tapeter.

Den tapet vi får mest kommentarer för är vår finrumstapet, som även den är lite strukturig. Det bakre silvergallret är jäms med tapeten, men det starta gallret ovanpå sticker ut några mm. Detta gör att säkert 10 pers har gått fram och känt på väggen och utbrustit "Oj, jag trodde det var ett riktigt galler". Ascool tapet! :)

AlbaStiffler
2008-01-22 15:41
0

#12> Tapeten i 9an har en kompis-tapet som inte är mönstrad… dvs samma tapet, men omönstrad. eller vad ska man säga. Den har mini-rutnätsstruktur… *söker om jag hittar denna* Vi har den mönstrade i #9 på 2 väggar bredvid varann, samt den "enfärgade" på de andra 2. Så att det inte blir för plottrigt! Den enfärgade har som en glansig yta bakom som glimmrar igenom det utstående minirutnätet som är matt vit.

Syns dock inte så bra på detta foto, hade ingen mer närbild. :)

AlbaStiffler
2008-01-22 15:42
0

Här är en närbild på finrumstapeten, den med gallrena. :)

[tiiia]
2008-01-22 19:24
0

gallertapeten var riktigt tuff :D hur mkt gav ni per rulle och vart?

AlbaStiffler
2008-01-23 09:08
0

Har köpt den i Uppsala, på inredningsaffären Household. Minns dock inte vad tapetföretaget heter… kostade inte så värst mycket, men minns inte vad det var. Kanske 250kr/rullen?

Cattis77
2008-02-17 13:11
5

Tapetserade för ett tag sedan en fondvägg i vårt sovrum som jag är grymt nöjd med. Den är svart och granitgrå randig. Bra brytning till dom andra övriga vita väggarna.

mariatingsund
2008-02-17 14:27
0

Det är snyggt med svart-vit, men inte helt min smak trots att jag alltid säger att jag är en "färglös" person, gillar klarglas m m. Jag bifogar vårt sovrum, det går i grönt och vitt

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2008-02-17 14:34
0

man kan se massor av idébilder på ikeas hemsida. Det är svårt att råda inredning för andra, det är så himla personligt. En enda råd jag har, köp inte saker som du gillar med ögonen, utan sådana som du älskar med kroppen, en bekväm säng, en bekväm soffa/fåtölj, bekväma matstolar m m. Att du gillar utseendet, det är förstås inte förkastligt heller men det ska inte vara avgörande helt. Sedan välj två grundfärger till varje rum, och komplettera med "komplementfärger", på mindre föremål som kuddar, tavlor eller så.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

KickanLilja
2008-02-24 14:25
0

Vi har pistagegrönt sovrum med kinatecken- saker (kinabård, lakan, gardiner, ljusstakar osv.)

Sängen (och älsklingens favoritmärke på väggen)

KickanLilja
2008-02-24 14:25
0

Fönstret

Believer
2008-02-24 22:03
0

#22. sånt tyg du har på gardinerna har vi på våra sängkläder. hehe

KickanLilja
2008-02-24 23:26
0

Jag med, det finns i gardiner, påslakan och överkast!

bebbe
2008-02-26 15:29
0

En tapet som jag tycker skulle vara snygg till röd/svart inredning är den som Cattis har i sin groventre #9 i "färg i liten hall" ursäkta Cattis att jag lånar ditt foto![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7596086e-07ac-4436-82dd-e43fffec0496&Filename=Bild 011.jpg)

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst