Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterproblemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilationradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 2368 ggr
Pernilla
0

Mögel i källarförråd

Bor i ett brf-hus från 40-talet. En av våra grannar har problem med mögel i sitt källarförråd. Finns det något man kan göra för att hindra att det sprider sig och för att få det att avta?

• Redigerat 2022-05-03 09:40 av Niklas
bjorsa
0

Man får se till att de blir ventilerat och behandla med boracol http://www.lavtox.se/boracol.htm men först en pling till försäkringsbolaget å se vad dom kan göra för nytta .

mvh/bjorsa

Tom
0

Ja det enda som gäller är att få ner luftfuktigheten. Ventilation, som Björsa skrev, är ett alternativ. Luftavfuktare är ett annat. Jag har det i min källare och det fungerar utmärkt.

Tom

AndersE
0

Mögel i källare uppstår ofta sommartid. Varm fuktig luft utifrån kyls ner i källaren och kondens bildas. Jag märker själv att min källare känns torr och frisk vintertid men luktar fukt sommartid.

Jag försöker vädra mycket sommartid - mycket för att få upp temperaturen där nere. Och så har jag en avfuktare stående där året om.

johan
0

Problemet med källarförråd i ett Brf-hus är ju att man inte gärna ställer upp dörren på vid gavel när man inte är där..

Mvh // Johan