Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 2503 ggr
Enrik
0

Ikeas glödlampor=skräp?

Istället för att leta efter tester, har vi väl märkt att priserna går ner på glödlampor, kvaliteten med den?  

Lågvattenmärket verkar Ikea stå för, vet inte ens om dom är billigast, men dom verkar köpa det som är billigast utan tester. Av 2 indiska strömsnåla lysrörslampor höll den ena 2 veckor och andra kortare än andra märken. Nu har dom bytt sort. Senast höll en av deras 150w speciallampor bara några timmar. Snålheten bedrar visheten för den gode Ingvar Kamprad?

Tom
0

Var kommer uppgifterna från?

Ange gärna källan så att vi kan bilda oss en egen uppfanning.

Tomo

Enrik
0

Egna erfarenheter, andra sajter och bekanta. Frågan är vad du tycker och vet innan vi börjar Googla.

rattmamman
0

Jag har köpt olika typer av lamper genom åren och har inte stött på samma problem som du. Men det är klart, man får säkert inte mer än vad man precis betalar för. *Suck*

Råd & Rön har gjort några tester 2004 och kom fram till följande:

Glödlampor: IKEAs 40-Wattare bäst i test: http://www.radron.net/templates/news____4497.asp

Lågenergilampor: IKEAs 15 Watt kompaktlysrör håller länge… http://www.radron.net/templates/test____4237.asp

Antingen har kvalitén ändrats eller så är du otursförföljd. Flört

tedkarlsson
0

Jag har också testat många olika lampor från många olika tillverkare/försäljare och måste medge att priset nog har en hel del att göra med kvalitén. Det jag däremot är lite förvånad över är kvalitén på Biltemas (Pryltema) lampor. Jag upplever att de i regel håller en mycket hög kvalité! Jag har använt Biltemas "skymningsrelälågenergilampor" nu i snart två år i fyra armaturer ute och ingen har gått sönder än! Däremot hade jag i en armatur en ifrån Osram liknande lampa (orginalet) och den gick sönder för ett par månader sen! Biltema still going strong!

Tom
0

Du verkar ha haft extrem otur med dina lampor Enlik. Jag har använt IKEA-lampor i flera år och jag har bara gott att säga om dem. Det verkar dessutom vara bekräftat i och med R&R:s tester.

Du kanske har placerat dem i fel lampa. Kanske lamphållaren endast är avsedd för en 30 wattare och du har satt i en 100 wattslampa?

Tom

Enrik
0

På en annan sajt gnäller många på Ikea men även att de är bra, de är nog ojämna och handlar oprövat.

Hade 2 Indiska lysrörslampor ute, de höll inte länge, Ikea har bytt fabrikat.

Frun köpte golvlampan Not och en 150w glödlampa som låg intill till just den, ser på kartongen att det är rätt, den höll några timmar.

Jag tror Ikea inte har tid att vänta på tester, dom handlar på priset och låter kunderna testa, mkt reklamationer = ny leverantör.

Av det övriga sortimentet är vi helnöjda, köpte 3 meter garderober med 4 spegeldörrar och barnmöbler mm senast, bara prima:)

rattmamman
0

Ja, så kan det nog vara, att kvalitén är ojämn alltså. Kanske har leverantörsbytet också påverkat kvalitén som du säger. Skriv ett brev till IKEA vet ja! Så fixar de problémen bums…

Enrik
0

Ikea brukar svara lämna tillbaks med kvitto, vi har sällan tid för det och kanske 20:-, körde samma rutin på en spräckt spegeldörr.

Calibra
0

använder också ikea-lampor, både vanliga glödlampor och lågenergi, tycker att de är bra.. Enrik, du har nog otur ;)

men du kanske ska hålla di till både dyrare lampor och dörrar, om du har så höga kvalitetskrav.. det brukar väl vara så ofta, att man får det man betalar för?

Enrik
0

Dörrarna är prima annars, de bästa som finns, med helt trä på baksidan så de inte kan krossas. Snickarn sabbade visst dörren i transporten.

Som jag skrev är Ikea inte billigast, Willys verkar billigare. Jag har läst en massa klagomål redan om Ikeas, problem kan vara att man inte orkar reklamera en glödlampa. De är kända för att testa sina möbler, lampor är tillbehör. Smart är att handla på priset och sedan stega upp om de inte håller måttet. Batterier är en ny lågprisdjungel att göra likdant med.

Calibra
0

var det inte just ikeas batterier som blev bäst i test nånstans? har för mig det..

Enrik_Naggande_god
0

men är inte billigast, vi får väl prova eller Googla