Hur ska vi göra?
Hej!
Jag är medlem i ryttarföreningens ungdomssektion. Vi har fått ta över ett litet krypin som ska bli vårat kontor =) Dock är det i stort behov av en uppfräschning ;)
Men vad ska vi börja med?
Det är tre rum, ett "stort" rum med hål i väggarna och tjocka lager av damm. I detta rum ska vi kunna ha möten och jobba. Det andra är ett rum som just nu är ganska fräscht, fast det har en förskräcklig färg, orange! Här står även ett gammalt kylskåp som det stinker ur (vart kan vi slänga det?) det rummet ska mest vara ett förråd. Det sista rummet är en toalett, jag blev chockad när jag märkte att både toaletten och vattenkranen funkade. Det finns även en dusch.
De enda möblerna vi har (förutom det stinkande kylskåpet;-)) är några stolar och två låga bord samt ett gammalt skrivbord. Vi har ett flertal anslagstavlor med.
Ridskolan har några färgburkar över sen de renoverade sitt kontor som vi ska få. Någon enstaka burk med lattebrunt, några burkar vitt, någon burk vinrött, grått och rosa.
Generella råd när det gäller sådant här önskas, ingen av oss har gjort ngt liknande förut ;) Gärna även tips på hur vi ska fördela färgerna…
Kan tillägga att US har drygt 1500-2000:- att lägga på uppfräschningen…
/Amanda
kylskåpet måste till tippen om ni inte vill skura ur det och ha kvar det förstås om det funkar. om det fungerar kan man sätta ut annons på blocket så får någon komma och hämta det. annars kan man ringa "ta till vara" så kommer dom ibland och hämtar.
börja med en storrensning en dag. alla storstädar, bort med all skit. sedan kan man börja se vad man har att jobba med
du skriver att det är stora hål i väggarna, vad är stora? är det någon som ha kört handen genom väggen behövs stor renovering annars köp lite spackel och kladda igen hålen, slipa lite och spackla igen. upprepa till det blir bra.
färgerna, ja det får ni nog prata ihop er om men om det är för lite av någon färg för ett helt rum så kan ni alltid ha det till en fondvägg. billig färg finns annars att köpa på ex stora ica affärer , rusta och öb och sånt. kolla om färgerna i förråde är för väggar eller möbler eller annat.
billiga möbler finns på närmaste "ta till vara" eller tigges ihop i släkt och vänkrets. målas enkelt om i valfri färg. obs använd rätt sorts färg bara
köp något snyggt tyg och häfta fast runt anslagstavlorna så blir det både som en tavla och kan fortfarande vara infotavla.
tja, lite tips att börja med iallafall. lycka till det kommer nog bli jättebra! lägg gärna ut lite bilder så kanske många här kan hjälpa till
Okej så kylskåpet måste iväg till tippen :/ (fick veta idag att det har stått där sen -65) Stora hål är druygt 2cm i diameter :)
Möbler ska vi kika efter på second hand =)
Om det är många hål i väggarna som är 2 cm är det enklare att sätta upp gips på väggarna först och sedan spackla. Är det inte för många hål är det enklast och billigast att spackla direkt som pluppan skriver.
Jag vet inte vilken nivå ni vill lägga er på men det kanske inte ens stör att det är hål i väggarna om ni bara målar och döljer de största hålen med anslagstavlorna och lite konst på väggarna?
Att spackla är mycket en fråga om teknik. Så om ni kan få tag på någon som kan visa er hur man gör så kommer ni att spara mycket tid och spackel.
Tom
Spackla lär vi nog få göra, det blir inte lätt att täcka så mkt med anslagstavlor ;) Men gips låter intressant, vart hittar man det och hur gör man? Vi har tyvärr ingen som är kunnig på att renovera som har tid :(
Jag får väl ta och rapportera sen ;)

Starta en insamling eller sälj knappar etc/bullar ja vad som hällst.
Skriv och lämna ut information om vad ni står för och vad ni ska jobba för.
Be sedan föräldrar kraft etc kanske jobbar någon på byggfirma?
Ni kan oxå åka till målarbutiker och fråga om de har färg och ge ut.
Vi fick gratis vit färg plus massa prover till vårt stall när v frågade för att de åkt bryta fel.
Sedan kan man altid kolla i varandras garage etc alltid finns något som går att återvända.
Lycka till!!!
#5 Färg får vi gratis från ridskolan, har upptäckt att det fanns mer än vad ridskolechefen trodde :)
Pengar har vi eg riktigt gott om men vi vill inte att det ska kosta mer
Känns som att det kan vara bra att hålla lite i pengarna..
#4, Min tanke var inte att ni skulle leja bort jobbet eftersom det troligen kostar mer än det smakar. Jag tänkte bara att någon skulle visa er hur ni ska göra.
Gips hittar man på alla byggvaruhus men det är samma sak där. Ni måste nästan ha någon som visar er om det inte ska bli pannkaka av alltihop.
Du har inte möjligen några bilder så att man kan få en bättre uppfattning om hur det ser ut och vad som kan göras?
Tom
Jag förstod vad du menade :-) Men känner tyvärr ingen som kan sånt där… För ett X antal år sedan gjorde vi om mitt rum, då spacklade vi men ingen av päronen kommer ihåg hur man gör ;)
Bilder kommer så snart jag kan få ngn till att fota, har ingen egen kamera :(

Spackla kan tillochmed jag;)
Köp spackel och slipa med sandpapper eller maskin(för att undvika brutna naglar och båsor och fula ord sedan spackla igen och slipa, spackla ….
Men oftast om ni inte har så mkt krav så kanske det räcker med en ordenklig storstädning samt måla ljust där det absolut behövs?
…alla kan sjunga också… men alla gör det inte lika bra ;-)
En person som kan spackeltekniken gör av med en bråkdel så mycket spackel som en amatör och det tar betydligt kortare tid.

det måste finnas en pappa som är målare i klubben. se till att utnyttja det!

Kul.

#10 Härligt va?
Tur att hästarna e ton döva lika så okänsliga brukar man vara i stallmiljöer hur saker ska se ut;)
Nära, men det kan nog bli fint om alla hjälps åt om inte annat kanske ni har mysigt under tiden:)

Kan man inte sätta upp MDF skivor som väggar? Sedan vad det gäller styling, så finns det allt från tyger med motiv av hästar, till saker som man hänger upp sadlar på, som man kan ha som klädhängare till exempel. Att göra det lite kul i det hela. Som är vinklat till det ni gör där. Gå runt i stallet och se vad som kan återanvändas till rummet. Hästskor kan ni också använda, vinkla ut dem från väggen så kan man göra tidningställ av dem.
Lycka till. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Det där med hästskor är en väldigt bra idé :-)
Nästa vecka kör vi igång..
MDF är inte att rekommendera till väggar eftersom det inte tål fukt och inte är ett dött material. Dessutom är det inte bra om det skulle brinna vilket däremot gips är.
Tom

Tack för svaret Tom, jag är mer en designperson än snickare och materialkunnig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.