Tapet sökes, Borosan nr:560
Hej. Söker en tapet från Boråstapeter (Borosan) med nummer 560 (vit o gulrandig) från 2000-2001. Har ringt runt till färgaffärer och sökt på web:en men inte hittat någon. Så nu är min sista chans i detta forum. Någon som har denna tapet eller kan tipsa om någon färgaffär som kan tänkas ha denna tapet kvar i lager. Är i behov av en våd, 2,5 m men köper gärna en hel rulle. Hittar jag ingen tapet måste jag tapetsera om ett helt rum
.
Mvh
Stefan Larsson

Har du frågat i färgaffären om de kan kolla direkt hos leverantören? Så fick jag nämligen själv hjälp med att jaga tag på en lika gammal tapet och lyckades få tag på den där enda rullen som jag behövde!
Jag har ringt till Boråstapeter och kollat men de hade inte så gamla tapeter på lager och inget förslag hur jag skulle kunna få tag på denna tapet. Jag skall höra med färgaffären om de kan kolla med leverantören. Om inte Boråstapeter skall ses som leverantör vet jag inte. Tack i alla fall för tipset.
/Stefan

Förresten behöver du väl inte tapetsera om hela rummet? Dags att prova på en fondvägg vetja! Att den kanske inte hamnar där det är mest logiskt blir ännu häftigare. På så sätt slipper du åtminstone tapetsera om HELA rummet, om inte någon dyker upp med en ulle av rätt sorts tapet…r
Jag diskuterade detta, fondvägg, bård med han som besiktiga lägenheten inför flytt. Jag framförde att jag skulle måla/tapetsera en fondvägg för att täcka hålen men nej det gick inte då föreslog jag att jag sätter upp en bård som täcker de nedre hålen och tapetserar med originaltapet för att dölja de övre hålen men det gick inte heller.
Det skulle bli allt för stora skarvar enligt han och han visste inte om den som skall flytta in efter kommer att godkänna fondvägg/bård och därför kunde inte han heller godkänna mina förslag till lösning. Du måste tapetsera om hela rummet tyckte han.
Nu kommer jag i alla fall bara att täcka hålen med gips och i detta blandar jag i ett färgpulver, samma nyans som tapeten, för att täcka hålen. Jag anser att det är normalt slitage. Man måste ju få sätta upp någon hylla. Skall bli intressant och höra vad besiktningsmannen säger då jag gjort detta.
Lycka till!
Det låter som en kreativ lösning med färgpulver i gipset.
Tom
Det fungerar mycket bra till att laga plastmattor och då använde jag färgpulver och epoxylim. Klippt från ett annat forum och där jag skrev:
---------------------------------
Har du kvar dina brännmärken i mattan Jim?
Jag hjälpte en kompis för x-antal år sedan med att laga brännmärken i en plastmatta. Föräldrarfritt= fest = att något går sönder
. Denna gång brännmärken i plastmattan.
Jag använde epoxylim och ett färgpulver, gult, blått, rött, orange, svart vitt mm finns att köpa, och säljs i fiskeaffärer. Färgpulvret används till att göra lyskrokar och används i samband med pimpelfiske.
1) Gör först rent i det brännmärkta hålet med en kniv eller liknande.
2) Beroende på mattans färg så blanda till rätt kulör med färgpiggment och lim på en plastbit.
3) Applicera sedan blandningen i hålet med hjälp en tändsticka eller något annat litet och smalt.
Resultatet blev/blir mycket bra.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.
Följande lim användes
http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=8410020407734
Färgpulver
http://regalmarin.shopsystem.nu/group.asp?group=802
/Stefan
-------------------------
Passar bättre i detta forum :)
//Stefan
Underbart Stefan, Tack!
Tom
Lite variation på fondvägg.. Kan man inte måla den väggen det handlar om i en av de två gula kulörerna som finns i tapeten? Så att den väggen blir enfärgad, de andra tvåfärgat randiga.
Och det låter minst sagt petigt av besiktningsmannen att anmärka på hål från en hylla - normalt slitage, tycker jag..!