Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 5453 ggr
Tom
0

Hur ser ditt kök ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på hur era kök ser ut. Har ni byggt dem själva eller har ni låtit någon annan bygga eller följde det med bostaden?

Det här är mitt förra kök som jag byggde i vår lägenhet.

Tom

Tom
0

Samma kök från en annan vinkel.

Hästmosaiken är gjord i sjösten. Luckorna är björk. Golvet och bänkskivan är ek. Vitvaror och mediacentral i aluminium och rostfritt stål.

Tom

Celia
0

Åh det var tjusigt - och den där mosaikhästen är underbar. Jättefint med de grå färgerna och det rostfria!

pluppan
0

f-n vad snabb du är tom! fint kök du har, har du gjort hästen själv? jag ska försöka ordna lite egna kort imorgon på vårat kök. måste plocka undan lite kartonger från våran "hemlagade" middag ikväll…..hehe

Tom
0

Tack! =)

Jag gjorde hästen själv. Det tog sin tid eftersom det var första gången jag gjorde mosaik och jag var alldeles för pedantisk. Men det blev faktiskt väldigt bra.

Tom

Chrihanna
0

Mitt kök innan renoveringen, efter bilder kommer så småningom… (har rivit ut nu, dock ej börjat bygga nytt ännu)

Celia
0

Ja det var ju kul att visa före och efter. Har bara före men ska försöka hinna ta lite bilder i helgen. Här kommer före = ingenting…

Celia
0

Runt hörnet som inte går att få med på den första bilden. Snyggt va? ;)

Solveig
0

Mitt hus är från 1974. I köket har det bytts spis 2ggr, fläkt en och diskmaskin en gång. Annars är allting lika som när jag flyttade in, fast slitnare. Köksluckorna är tråkgröna. Jag vill inte ens ta kort på eländet. Och ingenting händer med två personer med tummarna mitt i handen och begränsad kassa.

Sandra
0

Tom - Jag är grymt impad av din mosaik!! Häftigt! Det blåa över diskbänken, är det nån form av plast som du målat på baksidan o satt upp? Tycker det va effektfullt iaf!

pluppan
0

här kommer mitt kök

vi byggde ut det för snart tre år sedan så nu är det 39kvm. vi/jag stormtrivs och även om jag inte tyckte att vi behövde det från början så bytte vi till en jättestor spis med både el och gasol, nu kännns det som om man inte kan leva utan den.

färgen på väggarna är chiliröd (tycker att den ser lite för rosa ut på bilderna mot verkligheten)

pluppan
0

här kommer en bild åt andra hållet. vinstället uppe till vänster är en täckning för trappan som kommer upp men det blev en rolig detalj när vi byggde vinställ av det.

Sandra
0

Celia - jag förstår att ni trivs i erat kök. Rymligt o bra ;P

pluppan - Det va ett riktigt mysigt kök tycker jag. Gillar de där varma väggarna. Det kändes hemtrevligt. Fiffigt gjort med vinstället fresten! =)

Celia
0

#6 visar före. Här kommer efter.

Jag var helt säker på att jag tog från samma avstånd, men ser nu att jag hade fel… skulle backat mer för att få med väggen bredvid dörren.

pluppan
0

#13 vilket fint kök! gillar när det är byggt sådär över spisen och kakelugn är ju aldrig fel!

flera kökefterlyses!

Tom
0

#9, Sandra. Tack! Det är glasskivor som är målade på baksidan. Akrylglas (plexi) blir repigt så det bör man inte använda.

Pluppan och Celia, ni har båda två riktigt läckra kök! Jag antar att det inte är lägenheter ;-)

Bilder visar hur köket såg ut på visningen innan vi flyttade in. Taket var grå-grön-brunt och väggarna hade plasttapeter som skulle föreställa träplankor. Ryyyyys!

Tom

Celia
0

#15 - "träplankor" i plast låter inte så snyggt nej! Men nu har ni ett snyggt kök, vad bra att ni prioriterade det (ni hade blivit deppade i det gamla) :(

Jag tycker jättemycket om de moderna köken, som Toms, Pluppans och det kök vi själva hade tidigare (bild finns i tråden Köksrenovering), men när vi köpte den här gamla gården så ville vi har just gammal gårdsstil. Så då blev det ett klassiskt kök istället. Men jag trivs väldigt bra med det också. Tack till er som har kommenterat och sagt att det är fint :)

#10 & 11 - färgen är vågad, jag gillar den skarpt! Jag ser direkt att jag hade trivts kanonbra i detta kök - en samlingspunkt.

Tom
0

Celia, Vi bor inte kvar i lägenheten längre. Vi flyttade till hus när vi fick vår dotter. Vi prioriterade inte köket utan hela lägenheten totalrenoverades innan vi flyttade in. Vi hade aldrig flyttat in i lägenheten utan att först renovera  =)

Tom

Celia
0

#17 - jamen jag trodde ju att det var samma kök som det du visat med mosaikhästen :) Vi prioriterade också rubbet, kolla bifogad bild - inget man vill bo i precis, eller ;)

carina.agrell
0

Superfina kök ni har alla!

Jag har ett kök som är nio år gammalt, men hade tur i år när turkost blev hett igen. En gammal affärslokal blev kök, så jag sparade inredningen från 1953 och kompletterade. Bifogar några gamla bilder.

Carina

carina.agrell
0

En bild till…

carina.agrell
0

Och så den sista jag hade…

Celia
0

#19 härliga ytor och lite barkänsla. En Carlsberg tack :)

#21 Vilken fräck vägg!!!! Har du själv svampat eller är den någon annan teknik?

Tom
0

#18, Visst var det samma kök som mosaikhästen =)

Carina, tufft kök du har fått till. Klart annorlunda!

Tom

rattmamman
0

Åh, jag gillar också din mosaikhäst Tom. Kul när någon gör något annorlunda och det samtidigt ser så proffsigt ut! *vill ha* Skrattande

rattmamman
0

#19 Så coolt med din gamla affärsinredning. Inget dussinkök precis!

Tom
0

#24, Tack! Kul att få lite uppskattning så här i efterhand  =)

Tom

Celia
0

Tom, har du hittat på något annat kreativt i ert nya kök?

Tom
0

#27, Nej tyvärr. När vi flyttade in i huset visste vi inte om vi skulle ha kvar det eller om vi skulle riva så jag bara rev ut det gamla befintliga köket och satte in ett vanligt kök som skulle fungera tills vi bestämmer oss.

Tom

carina.agrell
0

Celia,

det är en slät putsad vägg helt obehandlad. Det ramlade ned material i ett halvår efteråt, så det var lite jobbigt. För nio år sedan frågade alla vilken i kulör jag tänkte måla väggen, idag fattar alla att jag inte tänkt måla den ;-)

Carina

Celia
0

#29 - va?! Fick gå tillbaka och titta extra noga :) Nu ser jag och den väggen hade jag också behållt så där - fräckt! Innan vi målade var våra putsade väggar helt grå i samma nyans rätt över, så du har fått någon specialare. Jag gillar det i alla fall :)

Linda
0

#0 Vilken vacker mosaik häst!

Själva har ingen bild, men du Tom har ju sett det:)

Har vi Mile kök i vitt och rostfria "vit varor" och frostade glas skivor ist för kakel.

Gillar mitt stadskök.

Ska försöka fixa bilder.

Rickard007
0

Riktigt snyggt Tom!

Linda
0

#31 Invita ska det vara/Pinsamt

Tom
0

#32, Tack! 

Tom

gwen
0

Här är mitt alldeles nybyggda kök i mitt alldeles nybyggda hus. Vi flyttar in om ynka en vecka.

Gråa Vedumluckor, aluminium-vitvaror, svart granitstenbänk på samtliga bänkar, rött glaskakel (mosaik 3x8cm), fläktkupa från fjärråskupan (visst är den snygg? Den har små lysdioder i själva kupan). Resterande kök är vitmålat, med eklister. :-)

gwen
0

En till

pluppan
0

#35 vad spännande med nytt hus, måste hålla med snygg fläktkåpa

Margareta
0

Otroligt inspirerande tråd med alla kök. Jag tycker alla har sin charm och jag tycker Pluppans köksö var urläcker (vill ha!).

Vi flyttade in i befintligt kök (1992) strax före jul. Ett typsikt lantkök i villa på landet. Jag gillar det skarpt. Var skeptisk till klinkers från början, men med rejäla tassar på ALLA flyttbara möbler är det underbart med ett varmt klinkersgolv i köket. Lättstädat och mysigt.

Bilden är från förra ägarens inredning (de hade matta under stolarna och de ville jag inte ha).

Den största skillnaden jag gjort hittills är att jag bytt alla skåphandtag mot vita, tyckte det såt plottrigt ut med gröna.

Vi inte har gardiner ännu, vet inte hur jag skall göra med det (tar gärna emot tips) eftersom det kommer att bli starkt eftermiddagssol.

Numer pensionär i Nynäshamn

mariatingsund
0

Vårt kök har inte hunnit bli renoverat än. Jag skulle hemskt gärna vilja måla taket vitt. Och lägga golvvärme. Tills vidare har vi massor av annat att göra, solpanelen ligger på taket utan att vara inkopplad, så det kommer före allt annat, t.ex. uppruttnad plank m m (vi vill gärna släppa ut hunden i gryningen utan att dra på oss kängorna… Oskyldig)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Stenis
0

Här är mitt kök

http://sussuss.blogg.se/images/k_ket_1171104192.jpg

Har bytt kakel och bänkskiva. Tidigare var kakelt rosa och bänkskivan var grå imitation av spräcklig sten

Så här http://sussuss.blogg.se/images/k_ket_1151780006.jpg

carina.agrell
0

Läckert, Stenis!

Det är bra med projekt som visar att man faktiskt inte behöver riva ut allt. Med det läckra kaklet och belysningen så blev ju köket helt annorlunda.

Carina

pluppan
0

snyggt kök stenis och vilken grym matta, var har du köpt den?

SeaHawk
0

Hej.

Här har jag en bild på vårat inte riktigt färdiga kök än då da..

Får väl passa på och säga hej till all oxå, då jag är ny här.

Tom
0

Hej SeaHawk, Välkommen hit! Kul att få se ett av dina kök! =)

Tom

Nicey_och_Smulan
0

# 10 Wow Tom! Verkligen snyggt kök. Du kan vara stolt :)

Nicey_och_Smulan
0

Det ska vara en kommentar till #0 i mitt förra inlägg…blev fel.

Pomperipossa
0

Ska bara röja undan lite ritpapper och grejor så kan jag ta en bild…. Byggde ut hela köket, satt in ny inredning och murade in en järnspis… Helt ok blev det iaf…

Denna kommentar har tagits bort.
Tom
0

#45, Tack, kul att du gillar det!

Mvh

Tom

Denna kommentar har tagits bort.
Pomperipossa
0

Hrm… En del iaf.. Min underbara järnspis som jag inte skulle klara mig utan…Skrattande

zooboo
0

Ungefär så här ser vårat kök ut efter två mindre operationer Skrattande

Anna77
0

Hejsan!! Jag är ny här! Här kommer en bild på mitt precis nyrenoverade kök..

Anna77
0

Här är en bild på vårt kök i förra lägenheten (flyttade för två månader sen)

Anna77
0

och från andra hållet..

Stenis
0

Tack, mattan är en horredsmatta och återförsäljare hittas nog på hemsidan

Lite billigare och lite mer ovanlig är pappelina.

Tom
0

#56, Annorlunda och tufft. Är det i ett hus eller en lägenhet?

Tom

Christina
0

Vilka fantastiska kök ni alla har.  Har ingen bild på mitt kök i stan. Bara på det i fritidshuset, som fick en smärre ansiktslyftning för fyra år sedan. Det är därför jag tog foton då. Men ingenting storslaget precis.

bild 1

bild 2

Tom
0

#59, Mysigt sommarhus!

Tom

Pomperipossa
0

#59 Jättefint… Där skulle jag kunna tänka mig att bo året om..Glad

elenor
0

Christina, det ser jättemysigt ut.
Kök med mycket charm. Det är så jag jag också vill ha det.

elenor
0

Vi, som renoverar en hel gammal gård, har fått  lära oss att hålla hårt i plånboken. 
Vi har många bra tips, om hur man bygger billigt. Ja, ni ser ju själva, på bilden av  vårt kök, hur vi sparar genom att utesluta isolering, armering, betong och ytskikt.

Efter alla sjuka hus,som uppdagats, så är det bäst att hålla sig till så naturliga material som möjligt. Jordgolv är väldigt naturliga!

Lägg märke till det finurliga självdraget, där avloppet går ut genom väggen. Hus blir ju gärna för täta nu för tiden!

Flört

elenor
0

Om bilden på köket ovan,  ingav kalla kårar på ryggen, så kan jag lugna er.
Det finns lyckligtvis ett kök i vårt Undantag också.
Här bor vi, medan vi bygger om i boningshuset.

[Sajberlena]
0

Men det var verkligen originellt! Och som sagt - naturligt är ju så populärt nuförtiden, skönt att se någon som drar sitt strå till stacken i växthusvärlden tycker jag! Gott om lådor också, kanonkök! Skrattande

Tom
0

#63 Hehe  =)

Man blir ju lite inspirerad att bygga nytt när man ser ert kök…

Tom

Pomperipossa
0

#66 Ja men varför nöja sig med nytt kök…. Jag vill ha en ny kåk!!!!Glad

elenor
0

# 66

Förstår det Tom, och som sagt. vi har blivit litet av experter på billiga lösningar, så hör bara av dig!

Pomperipossa, vi har massor av förbilligande tips till hela hus, på lager! Cool

Christina
0

Elenor - behöver ni stora huset med det undantaget? Ser helt perfekt ut. Planerar ni hyra ut det när ni flyttar in i stora huset eller har ni stor familj som står i kö?

Asagard
0

Vi skulle börja med nytt kök. Vi drog ur golvet i vardagsrummet, fyllde på med lecakulor och sen kom vi inte längre, pga att vårbruket kom igång. *suck*

Så här ser vårt blivande kök ut idag. Ursäkta röran, vi bygger om… :-D

Asagard
0

Kan säga att det faktiskt inte är så jätteskoj att leva med ett uppbrutet golv i flera månader. Dessutom har jag inga förvaringsutrymmen som räcker till alla sakr, så alla grejer ligger utspridda över hela huset just nu känns det som. Hade jag kunnat lägga rör och gjuta, så hade jag gjort det för länge sedan. Men men, jag får leva vidare i röran ett tag till.

Som tur är har jag ett fungerande kök att laga mat i. Tur det, annars hade jag blivit tokig för länge sedan. :-/

Asagard
0

En bild till från en annan vinkel

Asagard
0

Och ännu en bild.

elenor
0

#69 Christina, här kommer ett rätt långt svar på din förklarliga undran.

Antagligen skulle vi kunnat fortsätta att bo i Undantaget resten av vår tid, fast med viss möda, eftersom här inte är så gott om förvaringsutrymmen. 
Men - då hade vi haft ett fallfärdigt hus stående på gården - och vem vill det?.
Något var vi alltså tvingade att göra med boningshuset och då är det självklart att vi själva vill bo där, och ha det litet bekvämare, när det blir färdigrenoverat.
Som första alternativ vill vi ha Undantaget för barn och barnbarn på besök. Övriga tider planerar vi att ha korttidsuthyrning. Vi har till exempel både fiskare och golfare som söker övernattning i trakten.
Som sista alternativ kan vi hyra ut det permanent, om det visar sig nödvändigt ur ekonomisk synvinkel. 
Det är ju faktiskt svårt att veta hur pass pensionen kommer att räcka i framtiden!

Visst finns det stunder, när man undrar om vi valde rätt, som skaffade oss så mycket jobb i vår ålder.
All ledig tid, under de här åren, har gått åt - och går ju fortfarande åt  - till detta.
Det finns ju mycket mer man vill i livet.

Vi funderade så klart noga innan vi tog beslutet att göra allt det här, men kom fram till att vi inte ville avstå från den här gården. Då fanns inget annat val än att sätta igång.

Vi har ändå försökt att få till ett "bredvidliv" också, med vår trädgård, som fått växa fram samtidigt och som vi båda njuter väldigt av.
Det som tyvärr fått komma i kläm en hel del, är umgänget med vänner! Allt orkar man faktiskt inte, hur gärna man än önskar!

cexi
0

#56 Fruktansvärt läckert kök!

lothus1
0

Måste hålla med Cexi.

#56 Otroligt mysigt kök. Helt fantastiskt!!!

MaMaMade
0

Ojojoj, så mkt fint! Jag är en person som gillar det mesta så jag har jämt beslutsångest. Har börjat fundera på badrums- o köksrenovering även om det inte blir aktuellt förrän om ca 5 år då Minstan börjat skolan o vi förhoppningsvis fått ihop lite pengar. Vet ju hur jag är… :)

Har alltid varit förtjust i gammeldags stil, engelsk cottage od men vi bor i ett modernt hus…nu hoppas vi kunna skaffa oss en fjällstuga innan pensionen så nu lutar det åt lite modernare stil här hemma o en timmerstuga m gammal stil inuti.

Så då är det bara att ta beslut om resten…färg på väggarna el vitt? Kakel? Stengolv el klickgolv… Köksinredningen; vit, träfärgad el färgad? Hur ställa inredningen… *Jisses*, det går bara runt i skallen på mig!

lothus1
0

#56 Klart skönaste köket jag sett hittills!!! Otroligt mysigt. Skulle jag någon gång i mitt renovera ett kök skulle det bli just detta köket jag valde, helt klart.

Grymt imponerad!

Tack för detta ypperliga ögongodis!

mariatingsund
0

jag hittade det på nätet på en bloggsida, så skulle jag vilja ha mitt kök.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Sajberlena]
0

Åååå, ett kök precis i min stil! Vill haaaaa!!!!! Kyss

jen
0

ÅH   vilka fina kök ni har..

vi har oxå renoveringsplaner för vårat kök.

det är väääldigt gult nämligen.

så, fler bilder så min fantasi och inspiration väcks till liv!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.