Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2093 ggr
Antiurban
0

Sättingar i golv

Min stuga är byggd på plintar. Det finns en del sättningar i golvet, det är lite ojämt. Hur lagar man detta?

AndersE
0

Domkraft och justera plintarna?

Antiurban
0

Hade mer tänkt mig ett svar än en fråga! ;) Jag kan gissa att man gör på det sätt du beskriver, men jag var ute efter mer ingående svar än det mest uppenbara.

Kanske ngn har erfarenhet av problem och biefekter när ett dyligt jobb utförs? Saker att tänka på?

Tom
0

Antiurban, jag uppfattade din fråga precis som Anders och skulle nog givit dig samma svar. "Som man frågar får man svar." är ett ganska passande talesätt…  =)

Tom

Antiurban
0

Tack för den visdomen Tom! Det är trots det helt fritt för vem som helst att dela med sig av sina praktiska erfarenheter i detta ämne.

AndersE
0

Jga tycker kanske att det saknas lite fakta i #0 - därav min fråga.

Dvs är det plintarna som "satt sig" så ska man väl helst rätta till det.

Men dina sättningar i golvet kan ju bero på annat - och då är det ju dumt att jobba med plintarna…

En annan oklarhet är ju vilket som är problemet. Att golvet lutar, att klinkersgolvet spricker och släpper eller knarr i trägolvet?

Antiurban
0

Det är sättningar i bärlinorna. Plintarna har satt sig efter en dränering som gjordes för flera år seda. Golve är numera ngt ojämt, och det knarar. Vid ett ställe så är det gungit, jag tror sånt kan bero på att nått ligger i spänn, men jag vet inte hur detta med golv funkar änn.

Antiurban
0

Nån måste väl ha upplevt ett ett hus satt sig och varit med om att åtgärda det? Finns det ingen snickarkunnig här!? ;)

AndersE
0

Om du är säker på att plintarna satt sig skulle jag göra som i #1.

Jag har inte själv råkat ut för det.

Antiurban
0

Det jag alltså efterlyser är erfarenheter, inte den uppenbara principen. Principen är lätta att begripa, men det är ett stort jobb och det bör, gissar jag, finnas saker att ta i akt erfarenhetsmässigt.