Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 9027 ggr
[michaelalundgren]
2008-01-14 15:48
0

Lättskötta växter

Jag är ute efter blommor som är lätta att sköta, och som inte är giftiga.. Har katter som gärna tuggar på blommorna, dom åt upp 2 julstjärnor för mig, peppar peppar, ingen som blev sjuk.

Nu är jag ute efter att få det lite mer hemtrevligt med lite blommor, äger endast en orkidé som jag fick i inflyttningspresent, och den är väldigt rolig att äta på (TYVÄRR!).

Crisse
2008-01-14 15:53
0

Den blomma jag är helt säker på är ampellilja som finns både i grönt och grön/vit, jag har någon kattbok där det står att man kan använda dessa blommor som kattgräs.

[michaelalundgren]
2008-01-14 15:57
0

#1 Tackar.. Katten som mest äter på blommorna är 6 månaders kattunge.. Så han är under "upplärning" på att låta bli blommorna.

storAnnette
2008-01-14 17:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt råd är att se till att ha både kattgräs och så blommor som är till för katterna att tugga på,ampellilja och dracena brukar mina katter få.Då låter de bli resten av blommorna.

En kattunge får du vara mer försiktig med så inte blommorna är giftiga,sök på katterifokus där borde det finnas.

Lättskötta blommor som jag har hemma (med det menas att jag vattnar varje fredag) är schefflera och orkidéer.

[michaelalundgren]
2008-01-14 17:47
0

Jag har en bok där det står om giftiga blommor för katter, men det står inte om blommorna är lättskötta, och eftersom jag inte har några blommor nu, så kan jag heller inte lära katten att han inte får. Mina katter har inte tidigare fått, och kommer inte heller i fortsättningen få äta på blommorna. Det bådar nämligen inte gått när jag ska ha kattungar sen.

Maria
2008-01-14 19:14
0

Paraplyblomma är så tålig och mina två katter har aldrig tuggat på dessa. Jag har några kvar från min mans och min första lägenhet för 27 år sedan. De har klarat massor av flyttar och är omöjliga att ta död på.

Olika sorters fikusar brukar vara tåliga och Garderobsblomma som även kan stå lite mörkare.

Även olika Hoyor (porslinsblommor) är tacksamma träd.

/Maria

Niklas
2008-01-14 21:39
1

Ungkarlsblommor är tåliga också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Anna-N]
2008-01-17 09:44
0

#6: Hur ser ungkarlsblommor ut?. Sådan skulle jag också behöva :-)

storAnnette
2008-01-17 10:26
0

Ungkarlsblommor kallas garderobsblommor för.Det beror på att de klarar sig nästan överallt,behöver lite ljus och väldigt lite vatten.

Andra lättskötta - om man vattnar en g/vecka bara eller mer sällan,absolut inte oftare - är "svärmors tunga",schefflera (nästan odödlig enligt mig),paradisträd och även den dracena jag satte in bild på!Jag hade en som stod bredvid datorn långt in i ett rum,den levde utan dagsljus många år (nu har katterna tuggat på den så den är utbytt)!Orkidéer är också lättskötta men måste stå i fönster utan full sol,annars lika lite vatten som de andra.

De flesta krukväxter dör av för mycket vatten,inte för lite.Själv är jag ingen ungkarl,älskar blommor och växter men är lat så en g/vecka funkar bra det är lätt att komma ihåg.

[Anna-N]
2008-01-17 10:45
0

Aha, då vet jag ju ;-) Har nog hört ungkarlsblomma förut också nu när jag tänker efter…

The-Photo
2008-01-17 21:09
0

Neeej! Köp INTE ampellilja dom är giftiga och inte alls bra för katterna! Min kisse åt såna och fick ont i magen!!!!

storAnnette
2008-01-17 21:47
0

Ampelliljor är inte giftiga för katter!Det finns såå många kattägare som har dom,det måste vara nåt annat din katt fick ont i magen av.

Bjornen
2008-01-18 12:30
0

Katter äter gärna grönt när de mår illa för att kräkas. Det är kanske något annat som orsakade det onda och det hjälpte inte med att äta av ampelliljan.

mariatingsund
2008-01-18 18:51
0

Jag tror att det finns bara en sorts växt som är lättskött, och det är en konstgjord sådan.

Jag har köpt en jättefin tusenårig ek (paradisträd) och fick in spinnkvalster i huset. Sedan behövdes inte många månader för att alla mina "lättskötta" växter låg för döden. Jag har haft stora växter som är i tusenkronorsklassen, oh nu ser jag förskräckt att även om jag köper en ny likastor så är det aldrig säkertatt den överlever.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

The-Photo
2008-01-18 18:54
2

Veterinären sa det + en biolog mina föräldrar känner säger att dom är giftiga.

Niklas
2008-01-18 22:09
0

Dinosaurieblommor är tåliga också. De måste ha vatten minst vart 80:e år, annars dör de.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
2008-01-19 22:00
0

För katter är kattgräs det bästa och för övriga som vill ha lättskötta växter så har det kommit en massa tips här som är bra. Kommer att tänka på Monstera( tror jag den heter) Växer otroligt bra och är lättskött.

(Känner f.ö. jättemånga katter som älskar och mår bra av ampelliljor)

/Maria

[hakkapelitta]
2008-01-23 13:49
0

Oftast är växter med tjockare, fyllda blad (succulenter, kaktusar osv.) giftiga för katter, medans mer gräslika blad brukar gå bra. Yuccapalmer inbjuder till att tuggas på, men de är inte sådär superbra för katter.
Jag har massvis med olika växter, älghornsblomma, succulenter, murgröna (giftig), gräslika växter, inomhus-tujor osv.
Mina katter får kattgräs då och då. Bästa tipset är att placera blommorna där katterna inte är, och kanske lägga citronskivor i blomkrukorna (håller katterna borta). Bara för att man är kattägare ska man inte behöva knussla med grönt!

Maria
2008-01-23 15:25
0

Så fort jag kommer hem med nya växter tycks katterna säga -Aha, salladsbuffé till oss…. De smakar på det mesta men numera har vi en liten trädgård så inomhusväxterna är inte lika intressanta.

/Maria

heliotropes
2008-01-23 22:40
0

Inga blommor som har stått länge inomhus är bra för katten,det är så att de tar åt sig av de microluftburna partiklar som både är harmlösa och mindre bra.

Som tex. all rengöringsmedel som används,tom.såpa är inte bra,hårspray,tvättmrdel mm. de torkade minipartiklar tar växterna åt sig. 

Ni har väl alla hört begreppet att man ska ha många gröna växter för att luften ska bli bättre,det är inte enbart att de ökar luftfuktigheten,de renar också.

Jag brukar ha havrefrön som gror snabbt till fint gräs åt mina katter,under fällning är det en stor hjälp för deras hårbollar som måste upp.

Eva // medarbetare på Perser

mariatingsund
2008-01-24 17:19
0

Jag skulle nog faktiskt undersöka om katterna får rätt foder. De kanske har besvär med sin nuvarande kattmat och det är därför de vill tugga på allt grönt i hopp om att det hjälper mot magkramper. Det är inte så vanligt att katter äter gräs så ofta och så mycket, och de katterna som t.ex äter möss med hår, brukar också äta mera gräs för att bli av med just magbesvär.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

KurtB
2008-02-09 22:40
0

Svärmors tunga, aspedistra (=ungkarlsblomma) eller garderobsblomma är mycket lättskötta.